3p

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A nagy televíziók reklámidejüket elsősorban a legfontosabb kereskedelmi célcsoportjuknak tekintett, 18–49 éves korosztályt megcélzó hirdetők számára értékesítik. Az utóbbi időben viszont elkezdtek új irányokat keresgélni. Az MTV és a TV2 az idősebbek, az RTL Klub pedig a még fiatalabbak irányába nyitna - olvasható a Napi Gazdaságban.

Az országos kereskedelmi és közszolgálati televíziók az elmúlt mintegy tíz évben alapvetően két nézői csoportra vonatkoztatva hirdették nézettségi sikereiket: a közszolgálati tévék - feladatukból adódóan - leginkább a 4 plusz, vagyis a teljes lakosságra, míg az RTL Klub és a TV2 - szintén profiljukból adódóan - a kereskedelmileg leginkább értékesnek tartott 18-49 éves korcsoportra vonatkozó nézettségi mérésekre hivatkoztak előszeretettel, bár más korosztályokra vonatkozó adatok is rendelkezésre álltak. Ezen a gyakorlaton változtatott először az MTV, amikor 2006-ra a 18-59 éves, társadalmilag magasabb presztízsű, úgynevezett ABC ESOMAR kategóriát jelölte meg elsődleges vásárlási célcsoportjaként a hirdetői piacon.

Schatz Péter, az MTV üzleti és termékfejlesztési igazgatója elmondta, hogy az ABC célcsoportot (vagyis a 18-59 éves korosztályt) a reklámpiac elfogadta, többek között azért is, mert a társadalmi-gazdasági változások egyértelműen azt mutatják, hogy ez a csoport is jelentős vásárlóerővel rendelkezik. (Az MTV Zrt. 2006-ban növelni tudta reklámárbevételét, és ezzel meghaladta a 2004-es reklám-árbevételi szintet, amikor is a kiemelt sportesemények - olimpia, labdarúgó Európa-bajnokság - extra bevételi forrást jelentettek.)

A TV2 a nézettségi közleményeiben már jó ideje nemcsak a teljes lakosság és a 18-49 éves célcsoport adataira hivatkozik, hanem a 18-59 éves nők körében elért eredményeit is közzéteszi. "Kereskedelmi szempontok miatt már egy ideje kiemelt figyelemmel követjük a teljes lakosság és a 18-49 éves célcsoportok mellett a női és a főbevásárlói célcsoportok tévénézési szokásait is, hiszen fontosnak tartjuk, hogy ismerjük annak a célcsoportnak a preferenciáit, amely a vásárlási döntéseket hozza" - mondta Sárosi István, a TV2 értékesítési vezetője.

"Kereskedelmileg, azaz reklámcélcsoport szempontjából a 49 éves korhoz kötött határt mára már túlhaladtuk: az 50 és 60 év közötti népesség nagy része még aktív korú, ráadásul jövedelmének jelentős részét fordítja fogyasztásra - sőt ez a jövedelem többnyire kevesebb ember között oszlik meg, hiszen ennek a korosztálynak a gyermekei már felnőttek és saját keresettel rendelkeznek" - mondta a szekember a Napi Gazdaságnak.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!