Böszörményi úti üzletében vezette be először a Drogerie Markt a vény nélkül kapható gyógyszerek forgalmazását, s decemberre reményeik szerint már mind a 203 boltban hozzá lehet majd jutni a korábban csak patikákból ismert készítményekhez. A portfoliót 150 termék adja, a kínálat egyharmada homeopátiás szer.
Az Országos Gyógyszerészeti Intézet (OGYI) honlapján mintegy 407 termék neve szerepel. Mint azt Bokor Ritától, a dm szortiment-menedzserétől megtudtuk, ezek nagy részét a hazai gyógyszertárak nem árulják. Sőt, a listán egy, a forgalomból már kivont készítmény neve is megtalálható, így a fennmaradó kínálatból állították össze a dm-ben forgalmazott szerek lajstromát.
A kínálat mindenhol megegyező lesz. Csupán néhány olyan üzlet akad, amelynek alapterülete kisebb, így azokban kétméteres helyett egy méter hosszú üvegszekrény mögött lesznek a termékek. Ilyen esetben értelemszerűen kisebb lesz a kínálat, a homeopátiás szerekhez nem lehet majd hozzájutni.
Félmilliárdos technikai háttér
Az üzletek felszerelése mintegy félmilliárd forintjába került a drogérialáncnak: ebben a technikai háttér, a speciális szekrények, és az információs hálózat kiépítése van benne, magyarázta Wolfgang Strasser, a dm ügyvezető igazgatója.
A speciális szekrényigényű szolgáltatás kiépítése mellett nagy gondot jelentett az is, hogy a szükséges informatikai háttér teljesen más, mint amit a hálózat jelenleg használ. Az elektronikus információs rendszeren jelenleg csak a vény nélküli készítményekről tudhatunk meg bővebbet, de lehetséges, hogy a jövőben a dm saját termékeiről vagy speciális szolgáltatásokról is tudakozódhatunk majd.
Az ügyvezető nem számít gyors megtérülésre. Az árusítással amúgy sem a forgalomnövekedés, inkább egy plusz, extra szolgáltatás bevezetése, a fogyasztói lojalitás növelése volt a cél. Arról pedig Strassernek nincsenek tapasztalatai, mennyire keresettek a vény nélkül kapható gyógyszerek más országokban, mivel a dm többi piacán nem értékesít ilyen készítményeket.
Vény nélkül kapható termékek árusítására az idei évtől van lehetőségük a kiskereskedőknek. Ehhez speciális szabályoknak kell megfelelniük, amelyekről az OGYI honlapján tájékozódhatunk. Mivel a követelmények magasak, ezidáig csak kevesen vágtak bele az üzletbe.
Az egyik élenjáró a Mol volt, amelynek mára mintegy negyven kútja értékesít ilyen termékeket; emellett beszállt a szolgáltatásbővítő versenybe az Agip és a Shell is.
A hipermarketláncok közül a Tesco hat áruházában lehet gyógyszerhez jutni, az Auchan pedig két hipermarketben kínál ilyen szolgáltatást.
Istvánko Viktória
Menedzsment Fórum