Mit tervez a Pantel? Diagram a vezetékes számhordozásról!
A hatóság tulajdonképpen egyetért Varga Lajossal. "A magyar mobilpiacon vannak még lehetőségek. Itthon a három szolgáltató előfizetőinek száma a legutóbbi adatok szerint 9 millió 992 ezer volt, azaz a száz főre jutó hazai előfizetésszám 99,2. Az EU tagállamokban ez a mutató immár meghaladja a százat, de van olyan ország, ahol már egy lakosra több mint 1,2 előfizetés jut" - mondta a Menedzsment Fórumnak Márton György, az NHH szóvivője. A hírközlési hatóság továbbra is fenntartja a negyedik mobilcsomagot, és ha komoly érdeklődés mutatkozik, pályázaton meghirdeti azt - tette hozzá.
A Pantel szakértői mindenesetre komolyan elkezdték törni a fejüket a mobilszolgáltatás beindításán. Varga Lajos szerint 2008-ban már lesz ilyen csomagja a cégnek, amely tesztüzemmel, márkaépítéssel együtt 2009 közepére indulhat be teljes gőzzel.
A cég vezetői és szakértői minden lehetséges technikai lehetőséget számbavesznek, a korábban már szinte elfelejtett 450 megahertzes frekvenciától - amelyen még a hazai mobiltelefónia elkezdődött a Westellel - egészen a vezeték nélküli internetezést sokak szerint majdan forradalmasító WiMaxig. (Utóbbi a kis területeket lefedő Wi-Fi "továbbfejlesztése", már városnyi méretű térségeket is képes beszórni).
Nem akarnak versenytársat
Varga Lajos szerint korábban azt az ötletet sem vetették el, hogy virtuális mobilszolgáltatást indítsanak - ne saját hálózatot építsenek ki, hanem a már piacon lévő cégek eszközeinek kapacitását vegyék bérbe -, a szolgáltatók azonban akkor elzárkóztak ettől. Ha a hírközlési hatóság ésszerű feltételekkel pályázaton meghirdeti a maradék mobilcsomagot, akkor arra is pályázunk - fűzte hozzá.
A meghallgatáson óvatosan a UPC Magyarország is jelezte, hogy fontolgatja mobilszolgáltatás beindítását, de - mint azt kérdésünkre elmondták - konkrét tervezés még nem zajlik.
A már piacon lévő mobilszolgáltatók véleményét pedig régóta ismerhetjük: szerintük a magyar piacot már így is a túlkínálat jellemzi, hiszen a fogyasztók a szolgáltatók számtalan ajánlatából választhatnak. Az árverseny évek óta igen erős, sőt Beck György, a Vodafone vezérigazgatója szerint a magyar árszínvonal leginkább az albánhoz hasonlít.
L. Nagy Gábor
Menedzsment Fórum