2p

A 2008-as csúcs után leszállóágba kerültek a kisrepülőgépek gyártói. A visszaeső üzleti kereslet miatt évekbe telhet míg ismét hasonló volumenben kelhetnek el ilyen típusú repülők.

Az elmúlt évek fellendülése után a válság miatt napjaikban csökken a kereslet az üzleti, vagy magáncélra használt kis repülőgépek iránt.

Ágazati elemzők becslése szerint a válság elmúltával még legalább tíz évnek kell eltelnie ahhoz, hogy az eladások elérjék a 2008. évi szintet.

Az ágazat - amelynek éllovasa a Cessna - nemcsak a multinacionális cégek takarékoskodását sínyli meg, hanem azt is, hogy a kisebb cégek, illetve a magánszemélyek nehezebben jutnak hitelhez, ha saját repülőgépet akarnak vásárolni. Ráadásul a piac telítve van használt gépekkel, s a cégvezetők sem szívesen használják már a túlköltekezés szimbólumának tartott üzleti repülőgépeket.

Az amerikai General Aviation Manufacturers Association (GAMA) ágazati szövetség adatai szerint a kis gépek gyártásában élenjáró amerikai vállalatok eladásai 2003 óta folyamatosan nőttek, és tavaly 1300 gép értékesítésével rekordot döntöttek. Bár a szövetség nem tett  közzé prognózist, a csökkenő tendencia már érzékelhető: 2009 első negyedében 191 gépet adtak át a gyárak, 36 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban.

A kereslet csökkenése miatt a repülőgép-gyártók kemény leépítéseket hajtanak végre: a piacvezető Cessnánál az év végén már csak 8900-an lesznek alkalmazásban a korábbi 16 ezerrel szemben, és csökkentette létszámát és termelését a kanadai Bombardier, valamint a Gulfstream Aerospace is.

MTI/Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!