Magyarország 2004-ben, az Európai Unióhoz csatlakozva a vasúti áruszállítási piac húsz százalékát nyitotta meg a külföldi vállalkozások előtt, a liberalizáció 2007 január 1-jével lett teljes. A liberalizációt megelőző héten jelentős érdeklődést tapasztaltak a magyar piacra lépési lehetőség iránt a hivatalban. Az látható, hogy a közepes külföldi vasúti vállalkozások előbb-utóbb bejelentik engedélyüket a magyar szakaszra is, míg a nagyvállalatok kivárják a közép-európai régióban várható vasúti privatizáció eredményét.
Jövő hét hétfőn kihirdetik a pályahasználathoz való hozzáférés szabályzatát, amely szakmai egyeztetést követően jött létre. A változtatás komoly vitákat váltott ki a szakmán belül, mert a vasúti hivatal több, nagy arányú kedvezményt szüntetne meg. A hálózati üzletszabályzat kapcsán számos eddigi vitás kérdés rendeződni fog a piaci szereplők és a kapacitáselosztók között, ellenben a díjtételek nem változnak.
Magyarországon 2006 első három negyedévben vasúton a belföldi áruszállítási teljesítmény 1,05 milliárd árutonna-kilométer volt, a magyar vasút nemzetközi áruszállítási teljesítménye 6,1 milliárd árutonna-kilométert tett ki. Ebben az időszakban a magyar áruszállításon belül a vasút teljesítménye 21 százalékot tett ki.