Azt már tudjuk, hogy az egyik összeállítás szerint a Coca-Cola, míg a másik szerint az Apple a világ legértékesebb vállalata, ám a 24/7 Wall St. internetes portál úgy gondolta, érdekes lenne összeállítani a legnagyobb értékvesztést elszenvedett válallatok rangsorát is. A 10-es listából mi csak 5-öt fejtünk ki részletesebben.
1) Blackberry
Az elektronika szektorban működő cég 3,9 milliárd dolláros márkaértéke 39 százalékos éves csökkenés eredménye, a jövedelme pedig 25 százalékkal esett vissza. A márka "hanyatláshoz" egyértelműen a Google androidos telefonjai és az iPhone térnyerése vezetett, hiszen a Blackberry részesedése az okostelefonok piacán a 2011 júliusi 21,7 százalékról idén nyárra 9,5 százalékra esett vissza. Ezzel szemben az Apple az operációs rendszerek területén a részesedését 27-ről 33,4 százalékra növelte, a Google pedig 41,8-ról 52,2-re. Ezek után annyira nem is meglepő, hogy a költségcsökkentés és átszervezés jegyében korábban bejelentette a cég, körülbelül az alkalmazottai 30 százalékától, közel 5000 főtől válik meg.
2) Goldman Sachs
A Goldman Sachs, mint márka egy év alatt 16 százalékot veszített az értékéből, így jelenleg 7,6 milliárd dolláros márkaértékkel bír. Egy év alatt a cég bevétele 23 százalékkal esett vissza. A pénzügyi szektorban működő cég, mint márka hatalmas pofont kapott a válság után. 2012 első felében a cég bevételei 2005 óta a legalacsonyabb szintre kerültek a gyenge kereskedési volumen miatt. Erre a cég a fizetések 14 százalékos csökkentésével és elbocsátásokkal reagált.
3) Nokia
A Nokia az okostelefon piacán folytatott versenyben jelentősen lemaradt, így nem annyira meglepő, hogy a harmadik legnagyobb értékcsökkenést realizálta az eltelt egy évben: 16 százalékkal mérséklődött a márkaérték és 20,5 százalékos bevételcsökkenést realizált. Így a márka értéke 21 milliárd dollárra zsugorodott. A cég részvényeinek árfolyama is a felére esett vissza, júniusban pedig a helyzet odáig fajult, hogy 10 ezer fős leépítést jelentett be. A Nokia jelenleg a Microsofttal közösen készített Windows mobiljaiban bízik, bár szeptemberben mutatták meg a befektetőknek a Lumia 920-at, amitől viszont nem voltak elragadtatva. Az RBC elemzője, Mark Sue szerint a kihívás az, hogy míg a világ már a 4., 5., 6. generációs készülékeket fejleszti, a Nokia még mindig csak az első szintről próbál elmozdulni. A költséghatékonyság miatti átszervezések keretében egyébként a komáromi Nokia gyárból is 2300 dolgozót küldtek el az idei év folyamán.
4) Möet & Chandon
Az elsősorban pezsgőiről ismertté vált francia luxusmárka egy év alatt 13 százalékot veszített értékéből, így 3,8 milliárd dollárra taksálják azt több mint 500 millió dolláros esést követően. A bevételek egyébként 22,4 százalékot csökkentek az eltelt egy év során. Történt mindez annak ellenére, hogy az Egyesült Államokban 1,3 százalékkal növekedett az értékesítési volumen. A márka értékének visszaállítása érdekében egyébként a cég szponzori megállapodást hozott tető alá az Amerika Kupával, ami az egyik legismertebb vitorlásverseny.
5) Yahoo!
A Yahoo! mint márka 13 százalékos éves értékcsökkenés után 3,9 milliárd dollárt ér, ezzel párhuzamosan pedig a bevételei is 10,6 százalékkal estek vissza. Az elmúlt néhány év egyébként meglehetősen gyengén alakult a cég számára, hiszen az internetes hirdetési piaci részesedéséből jelentősen vesztett: 2012-re 9,3 százalékra esett vissza, ami jelentősen elmarad a Google 15,4, és a Facebook 14,4 százalékától. Marissa Mayer, az új vezérigazgató megújítaná a társaságot, amitől azt remélik, hogy ismét növekedésnek indulnak a bevételek az okostelefonok és a tabletek révén.
6) Citibank - 12 százalékos csökkenés után 7,6 milliárd dolláros érték
7) MTV - 12 százalékos csökkenéssel 5,6 milliárd dolláros márkaérték
8) Honda - 11 százalékos csökkenés, 17,3 milliárd dolláros érték
9) Thomson Reuters - 11 százalékos visszaesés után 8,4 milliárd dolláros érték
10) Dell - 9 százalékos csökkenés után 7,6 milliárd dolláros márkaérték
mfor.hu