Stílszerűen, matyómintás nyakkendőben jelent meg Szűcs Balázs, a Magyar Turizmus Zrt. marketing vezérigazgató-helyettese a társaság új külföldi turisztikai országmárkát bemutató sajtótájékoztatóján. A "Talent for entertaining" szlogennel és a tudomány, illetve a kultúra kiválóságaival 2005 óta próbálta hazánkba vonzani a turistákat a Magyar Turizmus Zrt., s úgy érezték, eljött az idő a váltásra.
A kicsit komor, sötét plakátok helyét üde, élénk színvilágú, néha provokatív, fiatalabb arcokat megjelenítő reklámok veszik át Európa nagyvárosaiban. "Paradigmaváltás történt, az aktívabb korosztály felé szeretnénk fordulni" - ecsetelte dr. Róna Iván, a társaság vezérigazgatója, hozzátéve, továbbra is szívesen látják az idős német turistákat szállító buszokat is.
Hiányzik az arculat
A turisztikai márkastratégiára kiírt pályázatot a Well kommunikációs ügynökség nyerte el, amely az új koncepció elkészítéséhez a társaság régebbi kutatásai mellett külföldieket is felhasznált. Ezekből egyértelműen kiderült, hazánknak a külföldiek szemében nincs karakteres arculata, ahogyan egyetlen, kiemelhető látnivalója sem, amelyre egy egész márkastratégiát lehetne építeni. Ausztriában ilyennek számít az Alpok, Görögországban pedig az antik örökség.
Ezért az ügynökség összegyűjtött minden olyan jegyet, amelyből előnyt kovácsolhatunk a konkurenciával szemben és egy márkakoncepcióba „gyúrta őket”. Az öt jegy (márkapillér) között megtalálható, hogy nincs tömegturizmus, Budapest világváros, de a hazai fülnek talán első hallásra meglepő viszonylagos érintetlenség is. Ez utóbbiról Szűcs Balázs elmondta, a külföldiek szemében Magyarország még valóban érintetlennek tűnik hatalmas pipacs és napraforgó mezőivel.
A márkakoncepció a Minimundus nevet kapta, lévén ennyi különböző világ (Bugac és Forma 1, Margitsziget és Sziget Fesztivál stb.), ilyen közel egymáshoz sehol sem található. Az ötleteket külföldiek körében tesztelték itthon és a határon túl is, s a visszajelzések alapján alakították ki azt a kép és színvilágot, amellyel január óta már több országban találkozhatunk. Az új grafikai sorozatot a hungaricumnak számító matyó motívum fogja össze, amely sokszor elrejtve ugyan, de minden plakátról visszaköszön.
Eltérő szlogenek
A reklámokon megjelenő szlogennel az életvidám, színes képi világot erősítik. Az angol nyelvterületeken a "Hungary - A love for life!" (Magyarország – életre szóló szerelem) fog futni. Érdekesség, hogy a különböző piacokra nem szolgai módon fordították le a szlogent, hanem a külképviseletek segítségét kérték a megfelelő jelmondat kitalálásában.
Így lehetséges, hogy a német nyelvterületeken három különböző változat fut majd. Míg a svájci változat arra utal, hogy magashegyek híján is vannak "csúcsaink" ("Keine Berge, doch Spitze!"), addig a németországi változat kifejezetten az érzelmekre hat ("Träum dich ihn!"), míg Ausztriában hazánk közelségét hangsúlyozzák majd.
A vezérigazgató többször hangsúlyozta, a 15-20 millió forintos költségvetésű projekt keretében turisztikai országmárka, és nem országimázs készült, utóbbi nem feladata a Magyar Turizmus Zrt-nek. "Minél több turistát kell idevonzanunk, ennek eléréséhez készült az új márka" – fogalmazott dr. Róna Iván, hozzátéve: idei terveikben három százalékos vendégéjszaka növekedés szerepel, amely megközelítőleg 20,8 millió forintot jelent.