5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A nettó reklámköltések kismértékben csökkentek 2010-ben, így 161,7 milliárd forintot tettek ki - hangzott el egy szerdai szakmai konferencián. A különböző korrekciókkal, a szponzoráció és a barter kiszűrésével a Magyar Reklámszövetség 6 százalékos általános piaci növekedést regisztrált. A vesztes továbbra is a sajtó és a rádió, miközben az internet reklámköltése tovább emelkedett. Mfor.hu-tudósítás.

Tovább csökkent a reklámköltés a magyar médiapiacon 2010-ben, az idei évre viszont egy kicsit javult a szereplők várakozása - hangzott el a Napi Gazdaság által szervezett szerdai konferencián. A szakemberek szerint továbbra is komoly átrendeződés tapasztalható a médiapiacon, hiszen általánossá vált például az internethozzáférés, már az életkor sem jelent akadályt.


Szenved a sajtó és a rádió, szárnyal az internet

A 2009-es 162 milliárd forint után tavaly 161,7 milliárd forint volt a nettó reklámköltés Magyarországon, a szponzoráció és a barter kiszűrésével 6 százalékos általános piaci növekedést tapasztaltunk - mondta a szerdai konferencián Skriba Judit, a Magyar Reklámszövetség kutatási igazgatója. Ezzel nagyságrendileg beigazolódott a piaci szereplők előzetes várakozása.

A tévék esetében a nettó reklámköltés 3 százalékkal csökkent tavaly, így 68,6 milliárd forintot tett ki. Ezen a szektoron belül a kábeltévék csökkentek, a földi sugárzású csatornák bevételei pedig emelkedtek. Szpotmennyiségben jelentős növekedés volt megfigyelhető, ami főleg a kábeltévékre volt jellemző - tette hozzá Skriba Judit.

A nyomtatott sajtó 12,6 százalékos visszaeséssel folytatta évek óta tartó vesszőfutását, tavaly már csak 43,7 milliárd forintot költöttek el a cégek a lapoknál. Oldalszámban hatalmas visszaesés volt tapasztalható, hiszen 5827 oldallal kevesebb hirdetés jelent meg, mint 2009-ben, az országos napilapoknál azonban 770 oldallal nőtt a hirdetések mennyisége. Ezzel egy hosszabb ideje tartó tendencia fordult meg, hiszen korábban éppen a tematikus lapok voltak a piac nyertesei. "Főleg a szaklapok voltak a tavalyi év nyertesei, az ifjúsági lapcsoport viszont jelentősen visszaesett, mivel a fiatalok egyre kevésbé használják a nyomtatott lapokat" - tette hozzá a Reklámszövetség kutatási igazgatója.

A nyomtatott lapokkal kapcsolatban Meziczky László, a Reklámszövetség elnöke hozzátette: elsősorban a tematikus kiadványok számának emelkedése figyelhető meg, nagyjából száz egészségüggyel foglalkozó lap van például, de létezik 30 zenei, illetve ugyanennyi építészeti kiadvány is a magyar piacon.

2010-ben a rádiók 12,8 százalékos visszaeséssel szembesültek a reklámpiacon, 7,14 milliárdot hasítottak ki a tortából. Az év nagy nyertese a Juventus Rádió volt a reklámpiacon, a Reklámszövetség szakemberei szerint mindez annak volt köszönhető, hogy még mindig éreztette hatását a frekvenciák újraosztása.

Az idei reklámpiaci kilátásokkal kapcsolatban Skriba Judit elmondta: a tévénél visszaesést várnak a piaci szereplők, a sajtónak viszont talán kevésbé lehet rossz éve, mint tavaly. Összességében a becslések talán kicsit optimistábbak, mint tavaly voltak, abban bíznak a szereplők, hogy az elhalasztott kereslet és a kedvező adóintézkedések növelhetik a reklámköltést is.

Megállíthatatlan az internet

A tavalyi év nyertese az internetes média volt a reklámpiacon: 17 százalékos növekedéssel 27,27 milliárdra nőtt az internetes felületeken elköltött összeg. Így a reklámtortából a tévék 40 százalékos, a sajtó 27,2 százalékos, az internet pedig 15,9 százalékos arányban részesedett. A szakemberek kiemelték, hogy világviszonylatban is ez az első három sorrendje, de külföldön a tévé és a sajtó nagyobb részt tudott kihasítani a tortából, míg itthon az internet szerepel jobban.

Az internetes hirdetéseken belül 66 százalékot tettek ki az indirekt hirdető, ügynökségek, 34 százalékot pedig a direkt hirdetők - emelte ki Novák Péter, az IAB Hungary elnöke. A szakember hozzátette: 2009-hez képest 3,8 milliárddal többet költöttek el a cégek az interneten. A display hirdetések 14,8 milliárd forintot tettek ki tavaly, ami 7 százalékos növekedést jelentett, a search 44 százalékos ugrás után 7,5 milliárdot képviselt, míg a listing 4 milliárd forinttal részesült a magyar piacból.

"Mindezek mellett a mobilhirdetések piaca nagyságrendileg annyi volt, mint 2009-ben, azaz körülbelül 500 millió forint. A tavalyi negyedik és az idei első negyedévben azonban ezen a részterületen is tapasztalható volt a cégek érdeklődésének növekedése" - hangsúlyozta Novák Péter.

A reklámpiaci tendenciákról Merziczky lászló elmondta: az elmúlt években öntudatra ébredtek a fogyasztók, elindult egy belső kör, egy belső kommunikáció, ami a médiától függetlenül létezik, hiszen az interneten gyakorlatilag bármilyen információt megtalálnak az emberek. Az internethozzáférés pedig általánossá vált, már az életkor sem jelent akadályt, ahogy azt korábban hitték. A Reklámszövetség elnöke szerint a reklámpiac is megszenvedte a különadókat, hiszen a cégeknek a legegyszerűbb a marketingköltségeiket csökkenteni.

Beke Károly
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!