Tovább csökkent a reklámköltés a magyar médiapiacon 2010-ben, az idei évre viszont egy kicsit javult a szereplők várakozása - hangzott el a Napi Gazdaság által szervezett szerdai konferencián. A szakemberek szerint továbbra is komoly átrendeződés tapasztalható a médiapiacon, hiszen általánossá vált például az internethozzáférés, már az életkor sem jelent akadályt.
Szenved a sajtó és a rádió, szárnyal az internet
A 2009-es 162 milliárd forint után tavaly 161,7 milliárd forint volt a nettó reklámköltés Magyarországon, a szponzoráció és a barter kiszűrésével 6 százalékos általános piaci növekedést tapasztaltunk - mondta a szerdai konferencián Skriba Judit, a Magyar Reklámszövetség kutatási igazgatója. Ezzel nagyságrendileg beigazolódott a piaci szereplők előzetes várakozása.
A tévék esetében a nettó reklámköltés 3 százalékkal csökkent tavaly, így 68,6 milliárd forintot tett ki. Ezen a szektoron belül a kábeltévék csökkentek, a földi sugárzású csatornák bevételei pedig emelkedtek. Szpotmennyiségben jelentős növekedés volt megfigyelhető, ami főleg a kábeltévékre volt jellemző - tette hozzá Skriba Judit.
A nyomtatott sajtó 12,6 százalékos visszaeséssel folytatta évek óta tartó vesszőfutását, tavaly már csak 43,7 milliárd forintot költöttek el a cégek a lapoknál. Oldalszámban hatalmas visszaesés volt tapasztalható, hiszen 5827 oldallal kevesebb hirdetés jelent meg, mint 2009-ben, az országos napilapoknál azonban 770 oldallal nőtt a hirdetések mennyisége. Ezzel egy hosszabb ideje tartó tendencia fordult meg, hiszen korábban éppen a tematikus lapok voltak a piac nyertesei. "Főleg a szaklapok voltak a tavalyi év nyertesei, az ifjúsági lapcsoport viszont jelentősen visszaesett, mivel a fiatalok egyre kevésbé használják a nyomtatott lapokat" - tette hozzá a Reklámszövetség kutatási igazgatója.
A nyomtatott lapokkal kapcsolatban Meziczky László, a Reklámszövetség elnöke hozzátette: elsősorban a tematikus kiadványok számának emelkedése figyelhető meg, nagyjából száz egészségüggyel foglalkozó lap van például, de létezik 30 zenei, illetve ugyanennyi építészeti kiadvány is a magyar piacon.
2010-ben a rádiók 12,8 százalékos visszaeséssel szembesültek a reklámpiacon, 7,14 milliárdot hasítottak ki a tortából. Az év nagy nyertese a Juventus Rádió volt a reklámpiacon, a Reklámszövetség szakemberei szerint mindez annak volt köszönhető, hogy még mindig éreztette hatását a frekvenciák újraosztása.
Az idei reklámpiaci kilátásokkal kapcsolatban Skriba Judit elmondta: a tévénél visszaesést várnak a piaci szereplők, a sajtónak viszont talán kevésbé lehet rossz éve, mint tavaly. Összességében a becslések talán kicsit optimistábbak, mint tavaly voltak, abban bíznak a szereplők, hogy az elhalasztott kereslet és a kedvező adóintézkedések növelhetik a reklámköltést is.
Megállíthatatlan az internet
A tavalyi év nyertese az internetes média volt a reklámpiacon: 17 százalékos növekedéssel 27,27 milliárdra nőtt az internetes felületeken elköltött összeg. Így a reklámtortából a tévék 40 százalékos, a sajtó 27,2 százalékos, az internet pedig 15,9 százalékos arányban részesedett. A szakemberek kiemelték, hogy világviszonylatban is ez az első három sorrendje, de külföldön a tévé és a sajtó nagyobb részt tudott kihasítani a tortából, míg itthon az internet szerepel jobban.
Az internetes hirdetéseken belül 66 százalékot tettek ki az indirekt hirdető, ügynökségek, 34 százalékot pedig a direkt hirdetők - emelte ki Novák Péter, az IAB Hungary elnöke. A szakember hozzátette: 2009-hez képest 3,8 milliárddal többet költöttek el a cégek az interneten. A display hirdetések 14,8 milliárd forintot tettek ki tavaly, ami 7 százalékos növekedést jelentett, a search 44 százalékos ugrás után 7,5 milliárdot képviselt, míg a listing 4 milliárd forinttal részesült a magyar piacból.
"Mindezek mellett a mobilhirdetések piaca nagyságrendileg annyi volt, mint 2009-ben, azaz körülbelül 500 millió forint. A tavalyi negyedik és az idei első negyedévben azonban ezen a részterületen is tapasztalható volt a cégek érdeklődésének növekedése" - hangsúlyozta Novák Péter.
A reklámpiaci tendenciákról Merziczky lászló elmondta: az elmúlt években öntudatra ébredtek a fogyasztók, elindult egy belső kör, egy belső kommunikáció, ami a médiától függetlenül létezik, hiszen az interneten gyakorlatilag bármilyen információt megtalálnak az emberek. Az internethozzáférés pedig általánossá vált, már az életkor sem jelent akadályt, ahogy azt korábban hitték. A Reklámszövetség elnöke szerint a reklámpiac is megszenvedte a különadókat, hiszen a cégeknek a legegyszerűbb a marketingköltségeiket csökkenteni.
Beke Károly
mfor.hu