4p

Bár úgy tervezték, hogy már év végén befejeződik az iWiW-közösségek szolgáltatásának tesztelése, ez a folyamat még mindig tart. Néhány cég azonban már regisztrált márkaklubokat a rendszerbe, tapasztalataik egyelőre pozitívak. Nálunk is beindult a céges közösségépítés? Mfor.hu háttér.

Terjednek a "webkettes" reklámok (Mfor-montázs)

Még mindig nem indult be teljes gőzzel az iWiW cégek, civil szervezetek és magánszemélyek által alapított klubok számára létrehozott, "közösségek" elnevezésű szolgáltatása. Szabó Márton, az iWiW Kft. ügyvezető igazgatója az mfor.hu-nak elmondta: a rendszert még tesztelik, annak tapasztalatai alapján indítják el "élesben" a cégek számára akkor már fizetős szolgáltatást.

Internetvállalattá alakulna

Néhány vállalat azonban a tesztidőszak alatt is próbálgatja a közösségépítő portálban rejlő lehetőségeket. A Nokia például szinte a kezdetektől saját klubot üzemeltet a rendszerben. A cégnek egyébként is az a stratégiája, hogy "internetvállalattá" alakuljon belátható időn belül: "A web 2.0-ás szolgáltatások már konvergens mobilkészülékeken is elérhetők, melyekkel a felhasználók kiléphetnek a számítógéphez kötöttségből, és élvezhetik például az internetes fotómegosztást, a zeneletöltést, az online játékot, vagy akár a virtuális közösségekhez való tartozás előnyeit" - magyarázták kérdésünkre a vállalatnál.

A Nokia a stratégiai célokon túl hétköznapi reklámfelületként is használja a szolgáltatást: "Igyekszünk sok hasznos információt adni a klubtagoknak: általános, hasznos tippeket készülékeinkkel kapcsolatosan. Terveink között szerepel, hogy a jövőben újdonságainkat is bemutatjuk a felhasználóknak" - közölték a vállalatnál.

Egy közösségi oldalnak az a lényege, hogy a kommunikáció nem egyoldalú. A cégnél arra is figyelnek, indítanak-e a márkaklub tagjai rendszeresen fórumokat a rendszerben. Ezt a marketingesek már önmagában pozitív visszajelzésként értékelik, de annak még jobban örülnek, hogy - mint mondják - az indulás óta szinte egyáltalán nem találkoztak "negatív vagy oda nem illő hozzászólásokkal a topikokban".

Céges klubok az iWiW-en

A vállalat döntését saját bevallásuk szerint nem befolyásolta, hogy korábban lelkes "Nokia-fanok" már indítottak mindenféle klubot a rendszerben - akkor ez még elvileg tilos volt egyébként. Egy másik világmárka, a Coca-Cola "leányvállalatának" tekinthető Coke Club azonban nem a semmiből indult. A balatoni rendezvényeknek, koncerteknek helyet adó siófoki szórakozóhely már tavaly nyáron, jóval a közösségek beindulása előtt saját "legális" adatlappal rendelkezett az iWiW-en. Itt koncertbeharangozókat, buliinformációkat olvashattak a látogatók.

Nyáron a Coca-Colánál még azt mondták, hogy a balatoni szezon végeztével a Coke Club adatlap is megszűnik, most azonban ismét  fenn van a vállalkozás az iWiW-en. "A nyári aktivitást - a klubot ismerősként bejelölő iWiW-tagok magas száma és az adatlapon elhelyezett tartalmak fogyasztása ismeretében -  sikeresnek tekintjük. Az Origo Zrt. meghívott bennünket, hogy vegyünk részt a közösségek funkció tesztelésében" - fejtette ki lapunknak a maradás okait Szabó Ibolya, a Coca-Cola Hungyary közkapcsolati és kommunikációs vezetője. Az új márkaklubban most az idei nyári rendezvényeket készítik elő információk átadásával - tette hozzá.

Az iWiW-en már jelenlévő cégek elszántságát mutathatja az is, hogy nem voltak hajlandók elárulni, mennyit költenek a közösségi oldalon való megjelenésre. A Coca-Colánál a munkatársak számát elárulták - a cég magyarországi egységétől egy ember foglalkozik a márkaklub ügyeivel, emellett a cég választott médiaügynöksége (Neo Interactive), sőt maga az iWiW csapata is segíti a munkát. A Nokiánál erről nem adtak információt.

Az mindenesetre látszik: a kezdeti lépések után itthon is nagyobb sebességre kapcsolhat a cégek közösségi webes megjelenése. Nyugati tapasztalatok szerint a hasonló márkaklubokra van igény az iWiW-hez hasonló közösségi oldalakon.

A státusszimbólumok kora

"Az egyes márkanevek bizonyos értelemben státusszimbólumok is, ezért a fogyasztók személyes énképének szerves részévé váltak. Így az internetes közösségek tagjai sokszor maguk keresik az ismertebb, népszerűbb márkák adatlapjait" - elemezte korábban lapunknak egy amerikai kutatás végeredményét Novák Péter, a Magyar Reklámszövetség internetes tagozatának vezetője.

A "webkettes reklámok" terjedését vetíti előre az is, hogy egyre inkább látszik: a fogyasztók csak akkor akarnak majd reklámokat látni, amikor szükségük van rá.

L. Nagy Gábor


Menedzsment Fórum
 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!