10 százalék körüli éves visszaesés a politikai lapoknál
A Magyar Terjesztés-Ellenőrző Szövetség (MATESZ) legfrissebb, második negyedévre vonatkozó adatai szerint a politikai lapok közül a Magyar Hírlap számára volt a legkevésbé örömteli ez az időszak. Az értékesített példányszám ugyanis 940 darabbal 9678-ra csökkent az első negyedév után, előző év azonos időszakának teljesítményétől pedig 1490 darabbal marad el a mostani adat, ami arányaiban a legnagyobb visszaesést generálta a politikai napilapok körében. A Magyar Hírlap éves 13,3 százalékos értékesítési visszaesése mögött a második legrosszabbat a Népszabadság szenvedte el: a második negyedéves 57 003 értékesített példány ugyanis 11 százalékkal marad az el az egy évvel ezelőtti adattól. Számszerűen ez valamivel több mint 7000 darabos csökkenést jelent. Az év első negyedévéhez képest egyébként 4,6 százalékkal, vagyis 2731 darabbal kevesebb az értékesített példányszám.
Éves viszonylatban a harmadik legrosszabb változást realizálta a Magyar Nemzet, melynek 41 364 darab eladott példányszáma a második negyedévben 9,9 százalékkal, vagyis 4559 darabbal marad el az egy évvel ezelőttitől. Negyedéves alapon pedig 1415 példánnyal értékesítettek kevesebbet.
A legkisebb, ám még így is jelentősnek tekinthető csökkenést szenvedte el a másik baloldali napilap, a Népszava, melynek második negyedévi 17 565 darabos értékesített példányszáma 6,5 százalékkal kevesebb az első negyedévinél, éves bázison pedig 7,6 százalékos visszaesést jelent mindez.
Azt ugyanakkor érdemes kiemelni, hogy a napilapok között a Nemzeti Sport egyedüliként örülhetett a MATESZ által közölt adatnak. Eszerint ugyanis az 59 427 darabos második negyedéves értékesítés 916-tal több az előző negyedévinél, így sikerült egy 1,7 százalékos növekedést elérni. Ez viszont minden bizonnyal a júniusban megrendezett foci-EB kedvező hatásával magyarázható. Ám éves viszonylatban már nem ad okot örömre az auditált eredmény, hiszen 5,8 százalékos visszaesésnél tart a lap.
A közéleti-gazdasági hetilapok meredeken zuhannak
Éves viszonylatban nemcsak a közéleti-gazdasági hetilapok között, de az összes általunk szemmel tartott újság közül is a negyedév kiemelkedő vesztese lett a Figyelő a maga 23,4 százalékos visszaesésével. A második negyedévben eladott 9040 példány 2769 darabbal kevesebb az egy évvel ezelőttinél, negyedéves viszonylatban pedig 1046 darabos csökkenést kellett elszenvednie a kiadónak a lappal kapcsolatban. Az egyik legnagyobb versenytárs, a HVG szintén kiemelkedő veszteséget realizált, hiszen 16,2 százalékkal, vagyis 10 082 darabbal esett vissza az eladás egy év alatt: a vizsgált időszakban 52 110 példányt tudtak értékesíteni.
A Heti Válasz, és a 168 óra a fentieknél lényegesen kisebb mértékű negatív változást realizált. A Heti Válasz 15 689-es értékesítése ugyanis 1,4 százalékkal maradt el az előző negyedévtől, és 8,3 százalékkal 2011 második negyedévének teljesítményétől. A 168 óra 18 713 darabos értékesített példányszáma pedig egyaránt 4,2 százalékkal kevesebb negyedéves és éves bázison is.
Színes lapok eladása is zuhant
A színes napilapok közül negyedéves viszonylatban a Bors, éves összevetésben viszont a Blikk volt az, amelyik a legnagyobb vesztesnek bizonyult. Az utóbbi 164 243 darabos eladása ugyanis 11,9 százalékos visszaesést jelent éves szinten szemben a Bors 10,8 százalékával, melynek értékesített példányszáma 2012 második negyedévében 73 060 darab volt. Az első negyedévhez viszonyítva pedig a Bors 5,6 százalékkal, míg a Blikk "csak" 2,2 százalékkal tudott kevesebb példányt eladni.
A pletykalapok egyértelmű vesztese pedig a Story magazin lett. 2012 második negyedévében átlagosan heti 186 479 példány kelt el a lapból, ami 5,7 százalékkal, vagyis 11 220 darabbal marad el az első negyedévben elért eredménytől, a tavalyi értékesítésnél pedig már 23 992 darabbal kevesebb, vagyis 11,4 százalékkal. Ugyan az értékesítés alapján kisebb lap a Hot! magazin, ám a zsugorodása közel hasonló arányú volt a Storyéhoz. Április és június időszakban heti átlagban 73 101 darabot tudtak eladni a lapból, ami 5,2 százalékkal kevesebb az első három hónaphoz képest, előző év azonos időszakának teljesítményétől pedig 10,6 százalékkal maradt el.
A női témák viszont a korábbinál jobban felkelthették az olvasók figyelmét, hiszen a Kiskegyed 197 044 darabos értékesítése nemcsak negyedéves, de éves viszonylatban is kedvező változás eredménye. Előző negyedévhez képest ugyanis sikerült 0,2, az előző évinél pedig 3 százalékkal többet értékesíteni a lapból. A versenytárs Nők Lapja azonban csalódást keltő teljesítményt produkált, hiszen negyedéves bázison 2,1, éves bázison pedig 3,6 százalékos értékesítéscsökkenés eredménye a 208 037 darab második negyedévben eladott lapszám.
A hétvégi nyomtatott sajtót is kevesebben veszik
Érdemes még megvizsgálni a vasárnapi lapok értékesítésének alakulását, mely hasonló trendet követ a fentebb már említett lapokéhoz. A kategória vesztese a Vasárnapi Bors lett, mivel az eladott 57 767 példány 6847 darabbal, vagyis 10,6 százalékkal marad el az előző negyedévi adattól, éves viszonylatban pedig a friss adat egy 7582 darabos, vagyis 11,6 százalékos csökkenés eredménye. Ennél kisebb csalódás érte a Vasárnapi Blikk kiadóját, hiszen 5511-gyel, vagyis 4,1 százalékkal adtak el kevesebb lapot a második negyedévben - 129 969 darabot. Ez az előző évi értékesítésnél 7,5 százalékkal, vagyis 10 501 példánnyal kevesebb.
A Vasárnapi Blikknél átlagban valamivel nagyobb értékesítést tudhat magáénak a Vasárnap Reggel, hiszen a második negyedévben 130 586 darabot vettek belőle, ami viszont 5,4 százalékkal marad el az első negyedév, és 6,9 százalékkal az előző év adatától. A legkisebb értékesített példányszámú lap, a Vasárnapi Hírek szenvedte el arányaiban a legkisebb veszteséget a második negyedévben, hiszen előző negyedévhez képest 5,4 százalékos csökkenés eredménye lett a közölt 29 191 darabos átlagos értékesítés. 2011 azonos időszakától pedig 4 százalékkal marad el a mostani teljesítmény.
Székely Sarolta
mfor.hu