A nappali műszakban a vasúti közlekedést irányító forgalmi dolgozók közül nagyobb arányban vették fel a munkát, ezért megteremtődnek a feltételek arra, hogy a budapesti elővárosi vasútvonalakon akár óránként, vagy másfél óránként közlekedhessenek a vonatok a nap folyamán - mondta Kavalecz Imre, a MÁV sajtófőnöke.
Az elővárosban Budapest már elérhető vonaton. A Déli pályaudvar fogadja és indítja a dunántúli vonatokat, igaz, egy-két vonat csak Kelenföldig közlekedik. A Keleti és Nyugati pályaudvarokon továbbra sem teljes körű a vonatközlekedés, mert ott főleg a kocsivizsgálók sztrájkja miatt nem indulhattak ki a vonatok a célállomás felé. Ezért a Rákos, Ferencváros, Rákospalota-Újpest és Budapest-Angyalföld állomásokról indulnak és érkeznek a vonatok a Keleti és a Nyugati pályaudvar helyett.
A MÁV tájékoztatása szerint a távolsági forgalomban is járnak szerelvények az északi- és a dél-balatoni vonalakon, és van vonatforgalom Budapest-Pécs között is. A Tiszántúlon, főleg Észak-Kelet-Magyarországon a csomópontokon a kocsivizsgálók és kalauzok sztrájkja miatt akadozik a közlekedés a távolsági forgalomban. A térségben a regionális forgalomban egy-két vonat szállítja az utasokat.
A nemzetközi vonatok a magyar határállomásra beérkeznek, és a lehetőségek függvényében közlekednek tovább. A Magyarországról induló nemzetközi járatok közlekedtetését is tervezi a MÁV. Kavalecz példaként említette, hogy a Keleti pályaudvarra érkezik hamarosan Bécsből egy EuroCity vonat, amelyet a kötelező vasúti vizsgálat után visszaindítanak az osztrák fővárosba.
Ami a péntek reggeli állapotokat illeti, a nyíregyházi, a békéscsabai és a szegedi vasútállomáson teljesen szünetelt a forgalom, Miskolcról szintén nem jártak a vonatok, s Pécsről, Egerből és Szombathelyről is mindössze egy-két szerelvény indult el célállomása felé.
Az MTI helyszíni beszámolói szerint az tapasztalható volt, hogy a vasutasok is bizonytalanok, csatlakozzanak-e munkabeszüntetéshez. A korábbi sztrájkok idején tapasztaltakhoz képest egyébként jóval többen szerettek volna utazni. Az érdeklődő utasok néhol azt a tájékoztatást kapták, hogy a vonatok érkezése, indulása attól függ, hogy a vonat személyzete csatlakozik-e a munkabeszüntetőkhöz.
Mint ismert, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) pénteken hajnali három órától kezdett határozatlan idejű sztrájkba a MÁV Zrt.-nél, a MÁV-START Zrt.-nél és a MÁV Gépészeti Zrt.-nél. Az érdekképviseleti szerv a sztrájkban érintett három társaság munkavállalói részére dolgozónként nettó 250 ezer forint kifizetését követeli a MÁV Cargo Zrt. privatizációs bevételéből. Ezen felül a 2008. január 1-jén a társaságba vitt MÁV Gépészeti Zrt. és a 2007. július 1-jén kiszervezett MÁV Start Zrt. munkavállalói részére tíz százalékos alapbérfejlesztést szeretne elérni, a személyszállítási cég esetében július elsejéig visszamenőleg.
Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója szerint a VDSZSZ követelései irreálisak és nem jogosak. A tárgyalások mindenesetre ma reggel kilenc órától folytatódtak, megállapodás azonban nem született.
Menedzsment Fórum