Sztrájkot tart a Mozdonyvezetők Szakszervezete szombaton a MÁV Trakció Zrt.-nél, ha legkésőbb 2010 április 9-én nem jön létre megállapodás a kollektív szerződés helyi függelékei ügyében - jelentette be a szakszervezet kedden.
A munkabeszüntetést az április 10-én 8 óra és 14 óra közötti időszakra hirdették meg. Dancsa Attila, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének (MOSZ) alelnöke az MTI-nek elmondta, azt szeretnék elérni, hogy a munkáltató ne rontsa a munkavégzés feltételeit.
A munkáltató értetlenül áll a Mozdonyvezetők Szakszervezete sztrájkfenyegetése előtt, idő előttinek és indokolatlannak tartja az akciót. Márkus Imre, a MÁV Trakció Zrt. vezérigazgatója az MTI-nek elmondta, hogy a kollektív szerződés új helyi függelékeiről több mint két hónapja folynak a tárgyalások.
A Mozdonyvezetők Szakszervezetének álláspontja szerint a MÁV-Trakció Zrt.-nél kialakult konfliktus helyzetért a cégvezetés magatartása okolható. A szakszervezet közlése szerint a társaság a korábbi gyakorlathoz képest jelentősen rontani akarja a mozdonyvezetők munkavégzésének feltételeit, nem számolja el a dolgozók jogos járandóságát.
A Mozdonyvezetők Szakszervezete úgy ítéli meg, hogy a munkáltató a kollektív szerződés helyi függelékeiről nem a megegyezés szándékával tárgyal, húzza az időt. A MOSZ követeli a kollektív szerződés helyi függelékeinek megkötését, a munkaelosztás és elszámolás normális rendjének helyreállítását, a személyi alapbéremelés végrehajtását. Márkus Imre a két hónapja folyó tárgyalásokkal kapcsolatban elmondta, hogy a kollektív szerződés új helyi függelékeiről három héttel ezelőtt a munkáltató Szegeden a Mozdonyvezetők Szakszervezetének javaslatát elfogadta, létrejött a helyi függelék, amelynek módosítását a MOSZ kezdeményezte.
A MÁV-Trakció vezérigazgatója beszámolt arról, hogy a múlt héten pénteken a felek aláírták a helyi függeléket Pécsett. További négy helyen - Budapesten, Debrecenben, Miskolcon és Szombathelyen - kedden is folytak a tárgyalások helyi és központi szinten. Érdemben haladnak a tárgyalások, néhány helyen megállapodás közeli állapot is kialakult kedden. Szerdán, csütörtökön és pénteken helyi és központi szinten is folytatják a tárgyalásokat.
Márkus Imre hangsúlyozta: a munkáltató nem kíván rontani a munkafeltételeken, viszont a piac elvárásaihoz jobban alkalmazkodó vonatási szolgáltatásra van szükség. A munkáltató az idén január 31-én lejárt függelékek meghosszabbítására tett javaslatot, ezt a MOSZ nem fogadja el, ezért részletekbe menő tárgyalások zajlanak. A vezérigazgató kiemelte: a személyi alapbéremelést a munkáltató 2010. január 1-jéig visszamenőleg végrehajtotta, ennek hatására a mozdonyvezetők idei reálkeresete 9-10 százalékkal fog növekedni tavalyhoz képest. Emlékeztetett rá, hogy az Országos Érdekegyeztető Tanácsban szinten tartást javasoltak.
MTI