A Magyar Rádió 2006 októberében tett közzé nyílt közbeszerzési eljárásra felhívást a magyar felnőtt lakosság médiahasználati ismérveinek mérésére egy éven keresztül. A pályázatok értékelésekor előnyhöz jutott az, aki olyan szoftvert ajánlott a méréshez, amelyet már évek óta és széles körben használt. A döntőbizottság ezt a közbeszerzési törvény súlyos megsértésének tekintette.
Az ajánlatkérő a felhívás értékelése során nem a legolcsóbb, hanem az összességében legelőnyösebb ajánlatot kívánta nyertessé nyilvánítani, ezért meghatározta az értékelés szempontjait és az azokhoz rendelt pontszámokat, valamint súlyokat is. Így került előnyösebb helyzetbe az, aki régóta és széles körben használt szoftvert ajánlott a méréshez.
Még az ajánlatok beadási határidejének lejárta előtt a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult a Magyar Gallup Intézet Kft., kifogásolva az említett szoftver favorizálását. Ilyennel ugyanis csak a GfK Hungária Piackutató Kft. cége, a Szonda Ipsos rendelkezett. (Csak ez a cég vette át a kiírási dokumentációt.)
A döntőbizottság úgy vélte, hogy a mérésre használt szoftver elterjedtsége nem bír jelentőséggel, mindössze az a fontos, hogy használatával teljesíthető-e a szerződés. A széles körben, de csak egy cég által használt szoftver favorizálása nem teszi lehetővé az egyenlő eséllyel történő ajánlatadást. Az esélyegyenlőség negligálása viszont a közbeszerzési törvény súlyos megsértését jelenti. Ezért a döntőbizottság megsemmisítette a vitatott értékelési szempontot, és 500 ezer forint bírság megfizetésére kötelezte az ajánlatkérő Magyar Rádió Rt.-t.
MTI / Menedzsment Fórum