2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Kisalföld Autópálya Zrt veszi meg az M5-ös sztrádát üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Zrt. 60 százalékát. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) felkérte az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt.-t, hogy élve az opciós szerződésben rögzített jogával az elmúlt időszakban tényleges tevékenységet nem végző céget bízza meg az AKA 60 százalékára szóló opciós joga érvényesítésével.

A GKM a Kisalföld Autópálya Zrt.-n keresztül vásárolja meg az AKA Zrt. 60 százalékát. A KA-nak versenyeztetés útján kell megszerezni az opciós jog érvényesítéséhez szükséges finanszírozási forrásokat. Ez az eljárás az opció lehívásának és az azt követő tervbe vett értékesítésnek átlátható, gyors és hatékony módja - áll a minisztérium közleményében.

A GKM azután döntött így, hogy a korábbi kivásárlást jelenleg finanszírozó bankkonzorcium válaszlevelében állami garancia biztosítása mellett vállalta a fennálló 900 millió eurós további biztosítását az AKA Zrt. részére az opció lehívását követően.

A GKM közleménye kiemeli: az elmúlt hónapokban az erről folytatott tárgyalásokkal párhuzamosan több jelentős nemzetközi pénzintézet is jelezte, hogy kész állami garancia biztosítása nélkül is a tranzakció finanszírozására, köztük a jelenlegi konzorcium több tagja is.

A GKM 2007. február 28-án jelentette be azt a szándékát, hogy az ÁAK Zrt. - opciós jogával élve - 40 százalékos részesedése mellé vásárolja meg az M5-ös sztrádát üzemeltető AKA Zrt. 60 százalékát is, hogy így a társaság teljes egészében állami kézbe kerüljön.

A tranzakció kezdő lépéseként az ÁAK Zrt. jóváhagyást kérő levéllel kereste meg az AKA finanszírozói konzorciumának vezetőjét. A bankkonzorcium válaszlevelét az ÁAK először 2007. március közepéig, majd március végéig várta.

A GKM, mint az ÁAK Zrt. tulajdonosi jogainak gyakorlója, arról is döntött, hogy amint a 100 százalékos üzletrész állami tulajdonba kerül, az AKA Zrt.-t nyílt pályázat útján értékesíteni kell annak érdekében, hogy az autópálya-üzemeltető piac többszereplőssé váljon, a verseny pedig jobb szolgáltatást hozzon a sztrádákat használók számára.

A Kisalföld Autópálya Zrt. az ÁAK tulajdonában lévő társaság, amely az elmúlt években ugyan működött, de tényleges tevékenységet nem végzett.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!