A GKM a Kisalföld Autópálya Zrt.-n keresztül vásárolja meg az AKA Zrt. 60 százalékát. A KA-nak versenyeztetés útján kell megszerezni az opciós jog érvényesítéséhez szükséges finanszírozási forrásokat. Ez az eljárás az opció lehívásának és az azt követő tervbe vett értékesítésnek átlátható, gyors és hatékony módja - áll a minisztérium közleményében.
A GKM azután döntött így, hogy a korábbi kivásárlást jelenleg finanszírozó bankkonzorcium válaszlevelében állami garancia biztosítása mellett vállalta a fennálló 900 millió eurós további biztosítását az AKA Zrt. részére az opció lehívását követően.
A GKM közleménye kiemeli: az elmúlt hónapokban az erről folytatott tárgyalásokkal párhuzamosan több jelentős nemzetközi pénzintézet is jelezte, hogy kész állami garancia biztosítása nélkül is a tranzakció finanszírozására, köztük a jelenlegi konzorcium több tagja is.
A GKM 2007. február 28-án jelentette be azt a szándékát, hogy az ÁAK Zrt. - opciós jogával élve - 40 százalékos részesedése mellé vásárolja meg az M5-ös sztrádát üzemeltető AKA Zrt. 60 százalékát is, hogy így a társaság teljes egészében állami kézbe kerüljön.
A tranzakció kezdő lépéseként az ÁAK Zrt. jóváhagyást kérő levéllel kereste meg az AKA finanszírozói konzorciumának vezetőjét. A bankkonzorcium válaszlevelét az ÁAK először 2007. március közepéig, majd március végéig várta.
A GKM, mint az ÁAK Zrt. tulajdonosi jogainak gyakorlója, arról is döntött, hogy amint a 100 százalékos üzletrész állami tulajdonba kerül, az AKA Zrt.-t nyílt pályázat útján értékesíteni kell annak érdekében, hogy az autópálya-üzemeltető piac többszereplőssé váljon, a verseny pedig jobb szolgáltatást hozzon a sztrádákat használók számára.
A Kisalföld Autópálya Zrt. az ÁAK tulajdonában lévő társaság, amely az elmúlt években ugyan működött, de tényleges tevékenységet nem végzett.