A NIF a vitatott sztrádaszakaszra kedden megköti a kivitelezési szerződést - tudatta a beruházó. A KDB nem tartotta megalapozottnak azt, hogy a Nemzetközi Vegyépszer Zrt. az ajánlatában észlelt hiányt önkéntes hiánypótlással igazolta.
Az M3 autópálya Nyíregyháza-Vásárosnamény közti szakaszát két részre bontotta a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. Eddig egyik szakaszra sem sikerült szerződést kötni, mert az eredményt mindig megtámadta valamelyik vesztes ajánlattevő.
A Nyíregyháza és a 49. számú főút közti szakasz kivitelezésére tavaly novemberben jelent meg a közbeszerzési felhívás, amelyre hat ajánlat érkezett. Az árak 28,3 és 42,2 milliárd forint között szóródtak. Az idén januárban megtartott eredményhirdetésen a C-S-K-K 2009 konzorcium 32 milliárdos ajánlata nyert. A konzorcium vezetője a Colas Hungária Zrt., a tagjai pedig: a Strabag Zrt., a Közgép Zrt., valamint a Keletút Kft. Az ajánlatkérő második helyre a Porr Építési Kft. 32,6 milliárd forintos ajánlatát tette. A Nemzetközi Vegyépszer Zrt. 31,9 milliárd forintos ajánlata érvénytelen lett, mivel nem igazolta hitelt érdemlően a kért szakemberek szakirányú felsőfokú végzettségét, valamint szakmai gyakorlati idejét.
A Nemzetközi Vegyépszer Zrt. és a Porr Építési Kft. is a KDB-hez fordult. Mindkét cég a nyertes ajánlatának érvénytelenítését kérte, de a Vegyépszer a kérelemmel elkésett. A Porr kérelmét viszont akceptálta a KDB, ezért megsemmisítette az ajánlatot lezáró döntést.
Az újraértékelt közbeszerzés végeredménye változatlan lett, de a Nemzetközi Vegyépszer Zrt. ezt is megtámadta. Az első panasz most is az volt, hogy a Vegyépszer jól adta meg a projektvezető és az útépítésben jártas másik szakember kért adatait, de a KDB ezt elutasította, így az ajánlat továbbra is érvénytelen maradt. A másik kérelmében a második helyre sorolt Porr ajánlatának érvénytelenítését kérte, mivel az több ponton nem felel meg a szabályoknak. A KDB két ilyen pontot talált. Az egyik szerint az ajánlattevő nem határozta meg az egyik 10 százalék feletti alvállalkozójánál, hogy az mit fog elvégezni a munkákból. Ugyanezen alvállalkozó két banktól szabályos igazolást csatolt be arról, hogy az ott vezetett számláján egy éve nem volt 15 napnál hosszabb sorba állás, míg a harmadik bank az igazolásra nem írta rá a számla számát.
A KDB megtiltotta a NIF-nek a szerződéskötést, és újra kellett értékelni az ajánlatokat. Ez június 7-én megtörtént, újra a C-S-K-K 2009 konzorcium lett a nyertes és a Nemzetközi Vegyépszer Zrt. ajánlata érvénytelen lett. Ezt támadta meg ez utóbbi cég június 15-én és ezt bírálta el hétfőn a KDB.
Az egyik probléma továbbra is a projektvezető képzettsége és gyakorlati ideje volt, amit a KDB nem tartott megfelelőnek, és a kiírásban kért feltételeket az ajánlattevő nem igazolta hiánypótlással. A KDB elutasította azt is, hogy a nyertes, és a második helyre sorolt Porr Építési Kft. ajánlata érvénytelen lenne.
A NIF közleményben tudatta a határozat megjelenése után hétfőn, hogy a vitatott autópálya szakaszra kedden megköti a kivitelezési szerződést.
Az M3 folytatása másik szakaszának - a 49. számú főút és Vásárosnamény közötti szakasz - kivitelezését a PT M3 Konzorcium (vezetője a Porr Építési Kft., tagja pedig a Teerag-Asdag Építőipari és Kereskedelmi Kft.) nyerte meg. Az eredményhirdetést követően a Sedesa S.A. nyújtott be jogorvoslati kérelmet. A KDB megsemmisítette a NIF eljárást lezáró döntését. A NIF emiatt bírósághoz fordul, és eredménytelennek nyilvánítja a második szakasz kivitelezésére kiírt közbeszerzést - fejeződik be a közlemény.
MTI/Menedzsment Fórum