A Magyar Vasúti Hivatal nemrégiben elutasította a MÁV Start Vasúti Személyszállító Zrt. vasúti működési engedély iránti kérelmét. Az elutasítás indoka, hogy a kérelmezőt a hivatal hiába szólította fel többször is hiánypótlásra, a szükséges dokumentumok egy részét nem csatolta az engedély iránti kérelméhez.
A hivatal elutasító határozatában négy pontban foglalta össze a megbízhatóan működő és megfelelő szolgáltatást nyújtó vasúttársasággal szembeni követelményeket. Ezek a következők: jó hírnévvel, megfelelő pénzügyi helyzettel, szakmai alkalmassággal és az okozott károkért való helytállási képességgel rendelkezzen.
A négy pont részletezésekor az üzleti jó hírnévvel kapcsolatban a határozat indoklása kiemeli, hogy a kérelmező nem tudta megnevezni a cég vezetőit, a meglévők megbízatása ugyanis ez év június 30-án lejár. Így nem lehetett azonosítani az eljárás során a vezetőket, következésképpen az sem volt elbírálható, hogy a szakmai képzettségük megfelelő-e.
A szakmai alkalmasság körében kiemelte a hatóság, hogy a személyszállítási tevékenységhez szükséges saját tulajdonú ingatlanokkal, illetve azok bérleti jogával sem rendelkezett a MÁV Start Zrt. A beadott dokumentumokból az derült ki, hogy a pályavasúti üzletág eszközeinek átruházásával számoltak. Ha erre sor kerülne, az a működési engedély azonnal elvesztésével járna.
A pénzügyi teljesítő képességgel kapcsolatban pedig azt írja az indoklás, hogy üzleti tervet a MÁV Start nem adott be a hivatalhoz. A beadott iratokból az derült ki, hogy a társaság nyolcmilliárd forint bankhitellel és 13-15 milliárd forint alapítói finanszírozással kalkulál. A hivatal tudomása szerint ezzel szemben 12 milliárd forint hitelre írt ki közbeszerzést a MÁV Start, de az eljárás még nem zárult le.
Végezetül az okozott károk megtérítésére biztosítást kellene kötnie a társaságnak, de úgy, hogy a kár kifizetés ne veszélyeztesse a biztonságos működését. Két biztosító társasággal kötött szerződést becsatolt a MÁV Start, de ezek mindössze 250 millió forint biztosítási összegre szóltak, amelyben az önrész 90 százalék. A nemzetközi gyakorlatban ez az összeg kirívóan alacsony.
A MÁV Zrt. személyszállítási engedélye június 30-án lejár. A hivatalnál azt közölték, hogy a MÁV Zrt. beadott engedélykérelmén dolgoznak.