A Közbeszerzési Döntőbizottság (kDb) "a mintegy hatmilliárd forinttal drágább ajánlatot benyújtó, két Strabag-leányvállalattal felálló konzorciumot tette meg előreláthatólag győztessé" azáltal, hogy megsemmisítette az M0-ás autóút M6-os autópálya és 51. számú főút közötti szakasz kivitelezőjéről hozott korábbi közbeszerzési döntést, írta pénteki számában a Die Presse.
A Strabag örülhet a KDb döntésének
Az osztrák napilap utal arra, hogy a Kdb szerint a Porr Bau és a Nemzetközi Vegyépszer Zrt. ajánlatát jogsértően nyilvánította érvényesnek a kiíró Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF), a Strabag-konzorciumét viszont jogtalanul ítélte érvénytelennek.
A NIF eredetileg az osztrák Porr Bau magyarországi leányvállalatát, a Porr Építési Kft.-t választotta ki a szakasz építésére 28,3 milliárd forintos ajánlatának köszönhetően.
A másik két pályázó, a Nemzetközi Vegyépszer Zrt. 31,4 milliárdot, míg az A-Híd által vezetett M0 déli ág II. Konzorcium 34,8 milliárd forintot kért volna mindezért. Utóbbi csoportnak tagja a Közgép Zrt.-n és a Colas Hungária Kft.-n kívül a szintén osztrák Strabag két magyarországi leányvállalata, a Strabag-MML Kft. és a Magyar Aszfalt Kft. is.
Egy betonkeverőt hiányolt a KDb
A KDb a két vesztes panasza nyomán érvénytelenítette a Porr ajánlatát, mivel szerinte szakemberei szakmai életrajza hiányosságokat mutatott és egy betonkeverő gép is hiányzott.
Mindezek első látásra meglehetősen apró problémának tűnnek, ráadásul a Porr válaszában közli: egy osztrák leányvállalatánál rendelkezésre áll a hiányolt gép (ezt jelezték is az ajánlatban), a szakmai életrajzokban pedig csupán olyan apró fogyatékosságok voltak, hogy az évek mellett a hónapok nem voltak megjelölve az egy-egy cégnél munkaviszonyban eltöltött időnél.
Ami a Nemzetközi Vegyépszer Zrt. ajánlatát illeti, a KDb szerint utóbbi azért érvénytelen, mert a cég nem előírásszerűen nyújtotta be a csatolt költségvetést, illetve azt nem is javíthatta volna.
A Strabag érdekeltség konzorcium ajánlata viszont - állítja a KDb - nem minősül érvénytelennek. Az szerinte csak formailag tekinthető hibásnak, amit azonban a vállalat jogszerűen pótolt a kötelezettségvállalási nyilatkozat becsatolásával.
Az EU-hoz fordult a Porr
A Porr mindenesetre vitatja a KDB határozatát, ezért az Európai Bizottságtól kér gyors vizsgálatot. Az Európai Bizottság, mint a projekt finanszírozásában érintett, az eljárás szabályszerűségét vizsgálhatja. A NIF szerint nincs veszélyben uniós pénzügyi forrás az ügy miatt. A pénz rendelkezésre áll, a vita a három ajánlattevő versenyéről szól, teszik hozzá.
A NIF egyébként már megkereste a Porrt, és pontosítást kért az ajánlathoz. Az állami cégnek szeptember 25-től számítva 30 nap áll rendelkezésére az új döntés meghozatalára, ezért a "lehető leghamarabbi időpontra" kezdeményezte a bíráló bizottság összehívását annak érdekében, hogy mihamarabb javaslatot tehessen a döntéshozó részére.
Az M0-ás autóút déli szakaszát érintő beruházással - a meglévő kétszer kétsávos autóút-forgalmának folyamatos fenntartása mellett - megépül a második pálya 26 centiméter vastagságú beton burkolattal. Ezzel az útszakasz kétszer három forgalmi-, plusz leállósávos autópályává bővül.
2012-ben adnák át
A fejlesztés része három csomópont átépítése, valamint 11 műtárgy megépítése is, ez utóbbiak közül kettő folyami nagyhíd: a Hárosi Duna-híd, valamint a Soroksári Dunaág-híd. A környezet védelme érdekében 6,8 hektár véderdőt telepít, és 1300 méter hosszúságban zajvédő falat épít a nyertes vállalkozó. A beruházás az Európai Unió támogatásával valósul meg, a KÖZOP (Közlekedési Operatív Program) keretében.
A közbeszerzés gyors befejezése azért lenne fontos, mivel a NIF három részre bontotta az M0 jelenlegi déli végpontja és az M1 közti szakasz kiszélesítését. A két szélső szakaszon folyik a munka, a szóban forgó szakasz viszont hátrányban van. A tervezett átadási határidő 2012 harmadik negyedéve.
Menedzsment Fórum