4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Strabag magyarországi érdekeltségei nyerhetik meg a Budapest körüli körgyűrű egyik szakaszának kivitelezésére kiírt pályázatot azután, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDb) megsemmisítette annak korábbi eredményét, írja a pénteki Die Presse. A tenderen eredetileg a szintén osztrák Porr Bau magyar leányvállalatát hirdették ki győztesnek, ám a KDb azzal a furcsának tűnő indokkal érvénytelenítette ajánlatát, hogy életrajzai hiányosak, ráadásul hiányzik egy betonkeverője...

(Illusztráció)

A Közbeszerzési Döntőbizottság (kDb) "a mintegy hatmilliárd forinttal drágább ajánlatot benyújtó, két Strabag-leányvállalattal felálló konzorciumot tette meg előreláthatólag győztessé" azáltal, hogy megsemmisítette az M0-ás autóút M6-os autópálya és 51. számú főút közötti  szakasz kivitelezőjéről hozott korábbi közbeszerzési döntést, írta pénteki számában a Die Presse.

A Strabag örülhet a KDb döntésének  

Az osztrák napilap utal arra, hogy a Kdb szerint a Porr Bau és a Nemzetközi Vegyépszer Zrt. ajánlatát jogsértően nyilvánította érvényesnek a kiíró Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF), a Strabag-konzorciumét viszont jogtalanul ítélte érvénytelennek.  

A NIF eredetileg az osztrák Porr Bau magyarországi leányvállalatát, a Porr Építési Kft.-t választotta ki a szakasz építésére 28,3 milliárd forintos ajánlatának köszönhetően.

A másik két pályázó, a Nemzetközi Vegyépszer Zrt. 31,4 milliárdot, míg az A-Híd által vezetett M0 déli ág II. Konzorcium 34,8 milliárd forintot kért volna mindezért. Utóbbi csoportnak tagja a Közgép Zrt.-n és a Colas Hungária Kft.-n kívül a szintén osztrák Strabag két magyarországi leányvállalata, a Strabag-MML Kft. és a Magyar Aszfalt Kft. is.

Egy betonkeverőt hiányolt a KDb

A KDb a két vesztes panasza nyomán érvénytelenítette a Porr ajánlatát, mivel szerinte szakemberei szakmai életrajza hiányosságokat mutatott és egy betonkeverő gép is hiányzott.

Mindezek első látásra meglehetősen apró problémának tűnnek, ráadásul a Porr válaszában közli: egy osztrák leányvállalatánál rendelkezésre áll a hiányolt gép (ezt jelezték is az ajánlatban), a szakmai életrajzokban pedig csupán olyan apró fogyatékosságok voltak, hogy az évek mellett a hónapok nem voltak megjelölve az egy-egy cégnél munkaviszonyban eltöltött időnél.

Ami a Nemzetközi Vegyépszer Zrt. ajánlatát illeti, a KDb szerint utóbbi azért érvénytelen, mert a cég nem előírásszerűen nyújtotta be a csatolt költségvetést, illetve azt nem is javíthatta volna.

A Strabag érdekeltség konzorcium ajánlata viszont - állítja a KDb -  nem minősül érvénytelennek. Az szerinte csak formailag tekinthető hibásnak, amit azonban a vállalat jogszerűen pótolt a kötelezettségvállalási nyilatkozat becsatolásával.

Az EU-hoz fordult a Porr

A Porr mindenesetre vitatja a KDB határozatát, ezért az Európai Bizottságtól kér gyors vizsgálatot. Az Európai Bizottság, mint a projekt finanszírozásában érintett, az eljárás szabályszerűségét vizsgálhatja. A NIF szerint nincs veszélyben uniós pénzügyi forrás az ügy miatt. A pénz rendelkezésre áll, a vita a három ajánlattevő versenyéről szól, teszik hozzá.

A NIF egyébként már megkereste a Porrt, és pontosítást kért az ajánlathoz. Az állami cégnek szeptember 25-től számítva 30 nap áll rendelkezésére az új döntés meghozatalára, ezért a "lehető leghamarabbi időpontra" kezdeményezte a bíráló bizottság összehívását annak érdekében, hogy mihamarabb javaslatot tehessen a döntéshozó részére.

Az M0-ás autóút déli szakaszát érintő beruházással - a meglévő kétszer kétsávos autóút-forgalmának folyamatos fenntartása mellett - megépül a második pálya 26 centiméter vastagságú beton burkolattal. Ezzel az útszakasz kétszer három forgalmi-, plusz leállósávos autópályává bővül.

2012-ben adnák át

A fejlesztés része három csomópont átépítése, valamint 11 műtárgy megépítése is, ez utóbbiak közül kettő folyami nagyhíd: a Hárosi Duna-híd, valamint a Soroksári Dunaág-híd. A környezet védelme érdekében 6,8 hektár véderdőt telepít, és 1300 méter hosszúságban zajvédő falat épít a nyertes vállalkozó. A beruházás az Európai Unió támogatásával valósul meg, a KÖZOP (Közlekedési Operatív Program) keretében.

A közbeszerzés gyors befejezése azért lenne fontos, mivel a NIF három részre bontotta az M0 jelenlegi déli végpontja és az M1 közti szakasz kiszélesítését. A két szélső szakaszon folyik a munka, a szóban forgó szakasz viszont hátrányban van. A tervezett átadási határidő 2012 harmadik negyedéve.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!