3p

Használtautó-becserélési programon dolgozik a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium (NFGM) - közölte a tárca az origo internetes honlappal, a hírt a tárca az MTI-nek is megerősítette.

Az internetes honlap cikke szerint a minisztérium már egyeztetett a szakmai szervezetekkel, valamint a gyártókkal, kereskedőkkel, bontókkal és az érintett szaktárcákkal, és egy "konszenzusos javaslaton dolgozik". Korábban a hírek arról szóltak, hogy kormányzati körökben nem tartják jó megoldásnak a német példa követését. A lap azt írja, hogy a készülő előterjesztés szerint a kilométerenként maximum 140 gramm szén-dioxid-kibocsátású új autók vásárlását támogatnák.

A Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Kommunikációs Főosztályának tájékoztatása alapján, az elképzelés az, hogy az állam 300 ezer forint szja-kedvezménnyel ösztönözné a 10 évnél öregebb autók új, környezetbarát járműre cserélését, ehhez a kereskedők további 300 ezret adnának.

A tárca jelenleg a körülményeket figyelembe vevő, konszenzusos javaslat előkészítésén dolgozik, a költségvetésre gyakorolt hatás kiemelt figyelembevételével kialakított javaslatot az NFGM a kormány elé fogja terjeszteni - áll a tárcaközleményében, amelyet az MTI-hez is eljuttatott.

Egy ilyen programtól azonban - az eddigi fogyasztói-autóvásárlói szokásokból kiindulva - csak minimális hazai gyártmányú személygépkocsi többleteladás generálása várható (maximum 2000 gépkocsi). A ma Magyarországon értékesített személygépkocsiknak mindössze mintegy 10 százaléka hazai gyártású, 90 százalékuk importból származik. Egy hasonló konstrukció tehát nagy valószínűséggel - a behozatal magas aránya miatt - az Európai Unió más országainak foglalkoztatásához, munkahelyeinek megtartásához járulna hozzá, miközben a kereslet általános serkentése miatt akár áremelkedéshez is vezethet - írja az NFGM.

A tárca szerint Magyarországon a személygépkocsi-értékesítési hálózatban túlkapacitás van. A teljes magyar kereskedői hálózat értékesítési kapacitása (a járműimportőröktől és márkakereskedőktől származó adatok szerint) 400 ezer jármű, ami a legnagyobb csúcseladások (kb. 200 ezer jármű) idején is jelentősen meghaladta az igényeket.

Maguk az érintettek is azt állítják tehát, hogy a valós piaci nagyság az ország méreténél, a lakosság gazdasági helyzeténél fogva reálisan csak mintegy 150-160 ezer személygépkocsi, vagyis kevesebb, mint az értékesítési kapacitás fele. Ebből következően a kereskedők és a hozzájuk szorosan kapcsolódó javító hálózat jelentős része - válságtól függetlenül - piacvesztésre, bezárásra van ítélve - hangsúlyozza a gazdaságfejlesztési tárca.

A tájékoztatás szerint a járműipar kiemelt húzóágazat, a magyar kormányzat a válság hatásait ellensúlyozandó már több intézkedést és támogatási programot is elindított a gyártókapacitások és a szakképzett munkaerő megtartása érdekében. Ilyen például a k+f munkaerő megőrzésére és fejlesztésére vonatkozó, illetve a vállalkozások technológiai innovációjának ösztönzése tartós beszállítóvá válás vagy státusz megerősítése érdekében kiírt, valamint a 4+1 napos munkahetet biztosító pályázat.

MTI/Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!