Az internetes honlap cikke szerint a minisztérium már egyeztetett a szakmai szervezetekkel, valamint a gyártókkal, kereskedőkkel, bontókkal és az érintett szaktárcákkal, és egy "konszenzusos javaslaton dolgozik". Korábban a hírek arról szóltak, hogy kormányzati körökben nem tartják jó megoldásnak a német példa követését. A lap azt írja, hogy a készülő előterjesztés szerint a kilométerenként maximum 140 gramm szén-dioxid-kibocsátású új autók vásárlását támogatnák.
A Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Kommunikációs Főosztályának tájékoztatása alapján, az elképzelés az, hogy az állam 300 ezer forint szja-kedvezménnyel ösztönözné a 10 évnél öregebb autók új, környezetbarát járműre cserélését, ehhez a kereskedők további 300 ezret adnának.
A tárca jelenleg a körülményeket figyelembe vevő, konszenzusos javaslat előkészítésén dolgozik, a költségvetésre gyakorolt hatás kiemelt figyelembevételével kialakított javaslatot az NFGM a kormány elé fogja terjeszteni - áll a tárcaközleményében, amelyet az MTI-hez is eljuttatott.
Egy ilyen programtól azonban - az eddigi fogyasztói-autóvásárlói szokásokból kiindulva - csak minimális hazai gyártmányú személygépkocsi többleteladás generálása várható (maximum 2000 gépkocsi). A ma Magyarországon értékesített személygépkocsiknak mindössze mintegy 10 százaléka hazai gyártású, 90 százalékuk importból származik. Egy hasonló konstrukció tehát nagy valószínűséggel - a behozatal magas aránya miatt - az Európai Unió más országainak foglalkoztatásához, munkahelyeinek megtartásához járulna hozzá, miközben a kereslet általános serkentése miatt akár áremelkedéshez is vezethet - írja az NFGM.
A tárca szerint Magyarországon a személygépkocsi-értékesítési hálózatban túlkapacitás van. A teljes magyar kereskedői hálózat értékesítési kapacitása (a járműimportőröktől és márkakereskedőktől származó adatok szerint) 400 ezer jármű, ami a legnagyobb csúcseladások (kb. 200 ezer jármű) idején is jelentősen meghaladta az igényeket.
Maguk az érintettek is azt állítják tehát, hogy a valós piaci nagyság az ország méreténél, a lakosság gazdasági helyzeténél fogva reálisan csak mintegy 150-160 ezer személygépkocsi, vagyis kevesebb, mint az értékesítési kapacitás fele. Ebből következően a kereskedők és a hozzájuk szorosan kapcsolódó javító hálózat jelentős része - válságtól függetlenül - piacvesztésre, bezárásra van ítélve - hangsúlyozza a gazdaságfejlesztési tárca.
A tájékoztatás szerint a járműipar kiemelt húzóágazat, a magyar kormányzat a válság hatásait ellensúlyozandó már több intézkedést és támogatási programot is elindított a gyártókapacitások és a szakképzett munkaerő megtartása érdekében. Ilyen például a k+f munkaerő megőrzésére és fejlesztésére vonatkozó, illetve a vállalkozások technológiai innovációjának ösztönzése tartós beszállítóvá válás vagy státusz megerősítése érdekében kiírt, valamint a 4+1 napos munkahetet biztosító pályázat.