3p

Megszületett a megállapodás, hogy az Opel autógyártó vállalkozás az amerikai General Motors-tól (GM) átkerül a francia PSA Peugeot Citroën tulajdonába - írta szombaton a Le Monde című francia napilap hírügynökségi forrásokra hivatkozva.

A francia autógyártó vezetősége pénteken adott szabad utat a General Motors európai érdekeltségének felvásárlásához. 
 
Az AFP francia hírügynökség meg nem nevezett forrása szerint a PSA igazgatótanácsában született megállapodás "nagy lelkesedést és elégedettséget váltott ki" valamennyi fél részéről.  
 
Az értesülést egyelőre hivatalosan nem erősítette meg a három francia márka (Peugeot, Citroën, DS) gyártója, amely egyelőre nem is kívánta kommentálni a kiszivárgott hírt. 
 
Ugyanakkor a Le Monde szerint a német IG Metall szakszervezet megerősítette a PSA francia szakszervezeteinek, hogy hétfő délelőtt történik meg a hivatalos bejelentés. 
 
Opel: a General Motorstól a PSA Peugeot Citroënhez 
 
Az utolsó pillanatban megszülettet megállapodás végső összegéről és az átkerülő tevékenységekről azonban még szombatra virradó éjjel is folytatódtak a tárgyalások, így egyelőre azok nem ismeretesek. A Le Monde úgy értesült, hogy az aktuális modellek szabadalmairól folynak még a tárgyalások. Miután a GM több modelljét, legalább részben, Németországban fejlesztik, a fejlesztéseket és kutatásokat érintő elosztások megállapodásáról tárgyalnak még a felek. 
 
A Le Monde szerint a legégetőbb pénzügyi kérdésekben már megegyeztek, mindenekelőtt az Opel dolgozóinak nyugdíjara vonatkozó 7 és 10 milliárd euró közé tehető kötelezettségvállalásról. Emiatt futott zátonyra a GM első eladási kísérlete 2009-ben a kanadai Magnának. A Reuters hírügynökség úgy értesült, hogy az amerikai fél ezúttal elfogadta egy nagyobb összeg injektálását.
 
A GM hosszabb ideje tárgyal a PSA-val európai érdekeltségének eladásáról, de csak február közepén szivárogtak ki az első hírek a tervezett ügyletről. Az eddigi bejelentések szerint a PSA az Opel új tulajdonosaként érvényesnek tekintené a GM által a németországi munkahelyek megőrzésére, az üzemek fenntartására és a beruházások, fejlesztések folytatására vállalt garanciát.
 
Az új vállalat a Renault-Nissan szövetség mintájára jön létre, amelyet Carlos Tavares, a PSA elnöke jól ismer, hiszen karrierjét a Renault-nál alapozta meg. 
 
"Alapvető, hogy az Opel német márka maradjon" - hangsúlyozta az elmúlt tíz napban Tavares a francia sajtóban.
 
A PSA az Opellel kötött szövetséggel 3,1 millióról 4,3 millióra, azaz 40 százalékkal növelheti az évente eladott gépkocsik számát Európában. A cég eredményeinek bemutatásakor Tavares 5 millió eladást jelölt meg célként 2020-ra. 
 
A francia szakszerzetek ugyanakkor attól tartanak, hogy az új vállalat 19 európai gyárával racionalizálni fogja a gyártást, jóllehet a PSA elnöke szavatolta Angela Merkel német kancellárnak és Theresa May brit miniszterelnöknek is a munkahelyek és a befektetések megőrzését.  
 
Az 1862-ben alapított Opelnek hét európai országban vannak gyárai, kutatás-fejlesztési, illetve tesztközpontjai. A nyugat-magyarországi Szentgotthárdon működő, motorokat gyártó üzemében mintegy 1200 embert foglalkoztat. A több mint 35 ezer munkatárssal dolgozó autógyártó társaság 1931 óta a GM 100 százalékos tulajdonában van, és 1999 óta veszteséges. Az amerikai tulajdonos az utóbbi másfél évtizedben több mint 15 milliárd euró veszteséget szenvedett el az Opel és a brit testvérmárka, a Vauxhall révén.
 
MTI 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!