A GM a magas költségekkel és az ausztrál dollár "megnyomorítóan erős" árfolyamával indokolta döntését.
Akárhogy forgatjuk a számokat, ebben az országban hosszabb távon képtelenség gépkocsit gyártani vagy összeszerelni - mondta Mike Devereux, a GM Holden vezérigazgatója. Ausztrál sajtóértesülések szerint a GM Holden évi 150 millió amerikai dollár kormánytámogatás fejében lenne csak hajlandó folytatni a termelést. Az utóbbi 11 évben a GM Holden 1,6 milliárd amerikai dollárnak megfelelő szubvenciót kapott a kormánytól.
A több mint másfél százados múltra visszatekintő Holden, amelyet 1931-ben vásárolt meg a GM, évtizedekig az ausztrál feldolgozóipari sikerek szimbóluma volt, és ikonikus nemzeti márka az ausztrálok szemében.
A Ford májusban közölte, hogy 2016-ban felhagy az autógyártással Ausztráliában, a Mitsubishi Motors pedig már 2008-ban kivonult az országból.
Ha a GM távozik, a Toyota marad az egyetlen gépkocsigyártó Ausztráliában, és ausztrál iparági szakértők tartanak tőle, hogy a magas termelési költségek és az ausztrál dollár folyamatos erősödése következtében egyre olcsóbb import a japán gyárat is kiszorítja a piacról. Ezzel összeomlana a mintegy 150 céget számláló és 40 ezer embert foglalkoztató beszállítói hálózat is.
Ausztráliában évente 1,1 millió új autót állítanak forgalomba, de ezeknek jelenleg már csak a 10 százaléka hazai gyártású. A piacon 65 márka 365 modellje versenyez.
MTI