Az eljárás január 27-én indult, 40 naptári nap áll rendelkezésre a lefolytatására. A KDB egyúttal ideiglenes intézkedésként a szerződéskötést megtiltotta.
A tender ügyében a múlt héten a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) is vizsgálatot indított Bajnai Gordon nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter felkérésére. A miniszter azt kérte, hogy az NFÜ nézze meg, történt-e szabálytalanság az ügyben, és a vizsgálat végéig szerződéskötésre ne kerüljön sor.
A Tárnok és Székesfehérvár közötti 40 kilométeres vasúti pályaszakasz uniós támogatással megvalósuló felújítására kiírt tendert a Strabag-érdekeltségű konzorcium úgy nyerte el négy pályázó közül, hogy csak a harmadik legjobb árat kínálta, a vetélytársakat az eljárásból kizárták.
Bajnai Gordon az MTI-nek korábban úgy nyilatkozott: mivel jelentős értékről van szó, és az ajánlatok között több milliárd forint különbség van, ezért mindenképpen indokolt a vizsgálat.
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-ben a korábbi közlésük szerint ugyanakkor biztosak abban, hogy a legjobb szakmai döntést hozták. Indoklásuk szerint a három pályázó kizárásának oka a műszaki, valamint a szakmai alkalmasság nem megfelelő bizonyítása, vagyis a szakmai referencia és a megfelelő képzettségű szakemberek hiánya volt.
Tekintettel arra, hogy csak egy pályázó felelt meg maradéktalanul a követelményeknek, a NIF megvizsgálta az újrapályáztatás lehetőségét is. Ez azonban jelentős, mintegy kétmilliárd forintos költséget jelentett volna az államháztartásnak az ajánlati biztosíték kétszeres visszafizetése miatt. Egy esetleges újabb pályázat ezen túl a beruházás legalább fél éves csúszásához vezetett volna, így mindezen okokat szem előtt tartva a NIF 2009. január 21-én eredményt hirdetett - írták a döntésről szóló múlt heti közleményükben.