Az Union Biztosító Zrt. 2006. április 1-jétől több értékesítési csatornán - saját hálózathoz tartozó függő ügynökök, többes biztosítási ügynökök, biztosítási alkusz - keresztül értékesíti Union-Smaragd termékét, amely egy egyszeri díjas befektetési egységekhez kötött termék. A biztosítás lényeges sajátossága, hogy a szerződő által választott díjfizetéstől függően az Union úgynevezett kötvénykölcsönt nyújt.
Az Union 2006 áprilisától több módon népszerűsítette az Union-Smaragd termékét. A GVH döntésében megállapította, hogy a biztosító egyes tájékoztatásai alkalmasok voltak a fogyasztók megtévesztésére, így például nem felel a valóságnak, hogy a szerződő által teljesített befizetésből és a kötvénykölcsönből származó összeg teljes egészében befektetésre kerülne; ha a szerződő euróban vezeti megtakarítását, akkor kivédheti az árfolyamkockázatot; kedvező feltételekkel lehet pénzt kivenni a befektetésből; extra szolgáltatásnak minősül a baleseti halál esetén az aktuális kötvényértéken felül kifizetendő összeg és a biztosító ajándékként, ingyen, díj nélkül nyújtott volna akciós kedvezményként közlekedési balesetbiztosítási fedezetet - áll a GVH sajtóközleményében.
Union: nem érkezett panasz a termékre
A termék egy éve történő értékesítése során az Union-Smaragddal kapcsolatban ügyfélpanasz sem érkezett az Union Biztosítóhoz, sem a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez (PSZÁF) - áll a megbírságolt biztosító MTI-hez eljuttatott reagálásában. A GVH viszont a termék kommunikációját illető kifogásokat emelt. Az Union a termék bevezetését megelőzően végzett vizsgálatai alapján kommunikált, de a GVH határozatát tudomásul veszi.
A biztosító véleménye szerint az ügy elenyésző súlyának versenyhivatali megítélését is pontosan tükrözi, hogy az elmúlt évi - biztosítókat érintő - versenyhivatali bírságok a legtöbb esetben százmilliós nagyságrendűek voltak, egy esetben pedig meghaladta a hétmilliárd forintot. Ezzel szemben az Uniont terhelő hárommillió forintos tétel kicsinek mondható. Mivel ügyfeleiket sem közvetett, sem közvetlen módon kár nem érte, és a termékkel kapcsolatos kommunikációt már az elmúlt évben módosították, az ügyet a maguk részéről lezártnak tekintik.