6p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A gazdasági krízis hatására jelentősen csökken a logisztikai piac az idei évben, ami az árak zuhanását vonja maga után. Ez életveszélyes lehet a logisztikai szolgáltatókra nézve, amelyek közül már az első negyedévben sokan lehúzhatják a rolót. Igaz, a krízis lehetőségeket is magában rejt - a gyorsan, rugalmasan és határozottan reagáló cégek akár megerősödve is kikerülhetnek a nehéz helyzetből. Az mfor.hu piaci szakértőket és szereplőket kérdezett a válság hatásairól és a lehetséges kiutakról.

Dr. Duma László, az Adversum Kft. ügyvezetõje, a Magyar Logisztikai Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) elnökségi tagja:

- A logisztikai szolgáltató piacon összességében jelentős piaccsökkenés várható 2009-ben. Sajnos Magyarország sok tekintetben évekkel le van maradva Nyugat-Európához képest - ajánlatadási kultúrában, felkészültségben és rugalmasságban, ráadásul hiányzik az innováció is. Azok a szolgáltatók, amelyek képesek lesznek a szakmában közhelyszerűen hangoztatott, de ritkán alkalmazott hozzáadott értékű szolgáltatások nyújtására, nyerő helyzetbe kerülhetnek. Ügyfeleik más tevékenységeinek rugalmas átvételével (lesz kiszervezés bőven a válságnak köszönhetően) vagy új szolgáltatási termékek kifejlesztésével értékes piaci réseket hódíthatnak meg, és nem kell a tömegszolgáltatások (FTL; raktárbérbeadás) területén a közönséges termékekre jellemző árversenyben "szenvedni". Utóbbi területeken igenis komoly díjcsökkenés lesz.

A válság tehát egyúttal lehetőségeket is teremt. A "leggyorsabb túlélése" nevű gazdasági jelenséget éljük meg: azok a cégek, amelyek gyorsan és határozottan reagálnak (hatékonyságnövelés, szerkezet-, szervezeti-átalakítás formájában), akár megerősödve is kikerülhetnek ebből a helyzetből. A logisztikai tanácsadói, tervezői megbízásainkon ezt érzékeljük: az elmúlt évek beruházás-előkészítő munkái helyett a költségmegtakarító, optimalizáló munkák sokasága jelent meg cégünknél az elmúlt három hónapban.

Az elõbbieken túl idén a készleteknek, és így a készletgazdálkodásnak és -tervezésnek korábban soha nem látott jelentősége lesz, mivel számos szektorban - például az autóiparban - túltermelési válság van.

A másik neuralgikus téma az üzemanyagárak kérdése: a jelentős gázolajáresés ugyan javította a fuvarozók költséghelyzetét, másrészt viszont egészségtelen piaci/technológiai helyzetet teremt - fuvarozói árverseny, hosszabbodó ellátási láncok, közlekedési- és energia-technológiák közötti újabb torzulások.

A válság egyik pozitív következménye lehet, hogy végre tisztulhat, koncentrálódhat a logisztikai szolgáltatói piac. Bár ez fájdalmas folyamat, de csak így maradhatnak a piacon közép- és hosszútávon is életképes, jó minőségű szolgáltatásokkal rendelkező cégek.

Bár a hazai gazdasági életben kétségtelenül kulcságazat marad a logisztika, azonban még nem látom a beharangozott kormányzati támogatásokat.

Szabó Zoltán, a Ghibli Kft. ügyvezetõje, a Magyar Közgazdasági Társaság Logisztikai Szakosztályának elnöke:

- Meglátásom szerint a logisztikai piacon a megrendelési volumen minimum 5-10 százalékkal csökken majd idén, ráadásul a válság akár négy-öt évig is eltarthat. Ennek ellenére cégünk a megrendelések és az árbevétel minimális növekedését tervezi 2009-re. Ezt egyrészt arra alapozzuk, hogy - a mostani krízisre reagálva - egyre több közepes vállalkozás szervezi majd ki a raktározást és a fuvarozást, hiszen így költségeik a forgalmukkal párhuzamosan alakulhatnak. Másrészt olyan szolgáltatásokat kínálunk majd, amelyekre a krízis miatt megváltozott környezetben szükség van, tehát az adott szolgáltatás alacsonyabb szinten és emiatt olcsóbban fog megvalósulni. Harmadrészt a közelmúltban lettünk hosszú távú bérlői a BSZL Zrt. újonnan épített raktárának, ami szintén növelheti az ügyfelek számát.  

Ezzel párhuzamosan cégünk hatékonyságát is jelentősen javítani kell. Leépítést, kiszervezést nem tervezünk, viszont cégen belüli átcsoportosításokra, a párhuzamos folyamatok megszüntetésére szükség lesz. A takarékosság jegyében pedig olyan apróbb dolgokra is figyelünk, mint például az iroda papírmentesítése.

Gombás Miklós, az Axiál Kft. szállítmányozási és logisztikai igazgatója:

- Cégünk tevékenysége a mezőgazdasághoz és az építőiparhoz kapcsolódik. 2008-ban a mezőgazdaság jól teljesített, tulajdonképpen a magyar gazdaság húzóágazata volt, és erre számítunk az előttünk álló évben is. Emellett reméljük, hogy az építőipari ágazat szereplői valahogyan túlélik a krízist.

Összességében nehéz bármilyen prognózist felállítani a 2009-es évre, bármi és annak az ellenkezője is megtörténhet. A pénzügyi válság miatti gazdasági problémák még csak most kezdődnek, várható, hogy az első negyedév leteltével sok vállalkozás sorsa végleg eldől.

Partnereinkkel hosszú távú szerződések alapján, egy évre előre megállapodott fix díjakkal dolgozunk. Azok a logisztikai cégek, amelyek nem rendelkeznek ilyen, kapacitásaikat legalább részben biztonsággal lekötő szerződésekkel, hamar nehéz helyzetbe fognak kerülni, mivel a piac a válság következtében folyamatosan szűkül. A kereslet csökkenése az árak, díjak mérséklődésével is jár, ez a – részünkre kedvező – tendencia a logisztikai szolgáltatóknak életveszélyes lehet. Mind a munka hiánya, mind a reális költségeket sem fedező díjak bevállalása sok cég sorsát eldöntheti már a következő hónapokban. Sajnos a kilátások nem túl jók.

Suba Péter, a Nitrogénművek Vegyipari Zrt. kereskedelmi igazgatója:

- Reméljük, hogy az agrárágazatban fellépő finanszírozási problémák nem lesznek kihatással cégünk partnerkörére. Az idei logisztikai feladatok közül a legnagyobb kihívást a szezonális jellegű vevői igények kielégítése jelenti majd - az első négy hónapban az éves szinten megtermelt közel egymillió tonna szilárd műtrágya mintegy hatvan százalékát kell a "földekre", disztribútorokhoz, nagykereskedőkhöz, végfelhasználókhoz eljuttatni. Magyarországon jellemzően közúton érhetők el piaci szereplőink - a vasúti és vízi szállítmányozási módok a fogadókapacitások hiánya miatt nem jelentenek alternatív megoldásokat. Emellett az idei évben számítógépes irányítási rendszerbe integráljuk majd árukiadási, mérlegelési és okmányolási folyamatainkat.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!