"Az ÖBB-nek a keddi tárgyalásokon sikerült elérnie, hogy a minisztérium még egyszer átgondolja a díjtételek tervezett nagy arányú emelését" - írta az újság nyomtatásban csütörtökön megjelenő, de az interneten már szerdán közölt cikkében. A vezető ÖBB-s körökre hivatkozó írás szerint ez a remény "tompíthatja az élét, vagy akár el is háríthatja azt a Damoklész-kardot", amely a gazdasági válságban megromlott helyzetű teherszállítási üzletág, a Rail Cargo Austria felett lebeg. A tervezett díjemelés ugyanis "még jobban megnehezítette volna" a Rail Cargo Hungaria (RCH) - a korábbi MÁV Cargo - gazdaságosságának helyreállítását.
A magyarországi leányvállalat "átdimenzionálására" ettől függetlenül szükség van a lap forrásai szerint, "már régóta esedékes". Számokat nem neveztek meg a nyilatkozók, hozzátéve, hogy a Rail Cargo Austria részholding szanálási terve várhatóan október közepére készül el. A lap rámutatott, hogy az ausztriai leányvállalat, az RCA AG a volt MÁV Cargónál is nagyobb veszteséget termel a részholdingnak.
Christian Kern ÖBB-vezérigazgató a múlt pénteken egy sajtótájékoztatón azt mondta, hogy a magyar kormány többször is módosította a vasúti teherszállítás keretfeltételeit a vállalat 2008-as privatizálása óta. Kijelentette, hogy ha a kormány nem változtat az irányvonalán, akkor radikális átalakítás várható. Hozzátette, hogy végkielégítési programot dolgoznak ki a magyarországi leányvállalat létszámának jelentős csökkentése érdekében.
A Rail Cargo Hungaria vasárnapi közlése szerint a vállalat legfőbb költségtényezői, a pályahasználati és a tolatási díjak többször és jelentős mértékben emelkedtek. Megfogalmazásuk szerint tovább ront a helyzeten, hogy tavaly év végén a kiszolgáló tolatási tevékenységet kizárták az állami támogatásból, ezért annak díját a MÁV 2011. januári hatállyal lényegesen megnövelte. A vállalat éves szinten 6,5 milliárd forint többletkiadással számol a díjemelés miatt.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) szerint az ÖBB és az RCH megalapozatlanul hivatkozik a díjtételek drasztikus emelkedésére az RCH-nál tervezett leépítések egyik indokaként. A minisztérium keddi közleménye szerint az összes pályahasználati díj alapját még az idei évben is a 2004-es bázison kalkulált költségek képezik, a díjak tehát hat éve gyakorlatilag változatlanok. A díjszerkezet átrendezése a jövő évben várható, azonban úgy készítették elő, hogy a vasúti árufuvarozási szektor összes terhei ne növekedjenek, a hatások döntő részben kiegyenlítik egymást. Az NFM számítása szerint az RCH esetében adódó költségnövekedés azonos teljesítmény mellett nem éri el a milliárdos nagyságrendet.
MTI