3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A tervezett díjemelés átgondolását ígérte az Osztrák Szövetségi Vasúttal (ÖBB) folytatott tárgyalásokon a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium - értesült a Der Standard című osztrák napilap.

"Az ÖBB-nek a keddi tárgyalásokon sikerült elérnie, hogy a minisztérium még egyszer átgondolja a díjtételek tervezett nagy arányú emelését" - írta az újság nyomtatásban csütörtökön megjelenő, de az interneten már szerdán közölt cikkében. A vezető ÖBB-s körökre hivatkozó írás szerint ez a remény "tompíthatja az élét, vagy akár el is háríthatja azt a Damoklész-kardot", amely a gazdasági válságban megromlott helyzetű teherszállítási üzletág, a Rail Cargo Austria felett lebeg. A tervezett díjemelés ugyanis "még jobban megnehezítette volna" a Rail Cargo Hungaria (RCH) - a korábbi MÁV Cargo - gazdaságosságának helyreállítását.

A magyarországi leányvállalat "átdimenzionálására" ettől függetlenül szükség van a lap forrásai szerint, "már régóta esedékes". Számokat nem neveztek meg a nyilatkozók, hozzátéve, hogy a Rail Cargo Austria részholding szanálási terve várhatóan október közepére készül el. A lap rámutatott, hogy az ausztriai leányvállalat, az RCA AG a volt MÁV Cargónál is nagyobb veszteséget termel a részholdingnak.

Christian Kern ÖBB-vezérigazgató a múlt pénteken egy sajtótájékoztatón azt mondta, hogy a magyar kormány többször is módosította a vasúti teherszállítás keretfeltételeit a vállalat 2008-as privatizálása óta. Kijelentette, hogy ha a kormány nem változtat az irányvonalán, akkor radikális átalakítás várható. Hozzátette, hogy végkielégítési programot dolgoznak ki a magyarországi leányvállalat létszámának jelentős csökkentése érdekében.

A Rail Cargo Hungaria vasárnapi közlése szerint a vállalat legfőbb költségtényezői, a pályahasználati és a tolatási díjak többször és jelentős mértékben emelkedtek. Megfogalmazásuk szerint tovább ront a helyzeten, hogy tavaly év végén a kiszolgáló tolatási tevékenységet kizárták az állami támogatásból, ezért annak díját a MÁV 2011. januári hatállyal lényegesen megnövelte. A vállalat éves szinten 6,5 milliárd forint többletkiadással számol a díjemelés miatt.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) szerint az ÖBB és az RCH megalapozatlanul hivatkozik a díjtételek drasztikus emelkedésére az RCH-nál tervezett leépítések egyik indokaként. A minisztérium keddi közleménye szerint az összes pályahasználati díj alapját még az idei évben is a 2004-es bázison kalkulált költségek képezik, a díjak tehát hat éve gyakorlatilag változatlanok. A díjszerkezet átrendezése a jövő évben várható, azonban úgy készítették elő, hogy a vasúti árufuvarozási szektor összes terhei ne növekedjenek, a hatások döntő részben kiegyenlítik egymást. Az NFM számítása szerint az RCH esetében adódó költségnövekedés azonos teljesítmény mellett nem éri el a milliárdos nagyságrendet.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!