Az orosz autópiac idei mélypontját március jelentette, amikor éves bázison 42,5 százalékkal adtak el kevesebb személyautót és kishaszon-járművet. Azóta sikerült mérsékelni ezt a visszaesés ütemét, júniusban már „csak” 29,7 százalékkal fogyott kevesebb autó, mint egy évvel korábban.
A kevésbé elkeserítő számok mögött több tényező áll: egyrészt az orosz alapkamat a tavaly év végi „kilövés” után folyamatosan csökken, a kormány egy ideje ösztönzőkkel próbálja rábírni az embereket, hogy cseréljék le régi autóikat, támogatják a gépkocsi-lízinget és hitelfelvételt, most pedig azt fontolgatják, hogy 5-10 milliárd rubel (25-50 milliárd forint) értékben támogatják a helyi autógyárakat.
Ettől függetlenül a 29,7 százalék még egy nagyon komoly visszaesés és az elmúlt hónapokhoz hasonlóan nagyítóval kell keresni azokat a gyártókat, amelyek nem könyveltek el komoly mínuszokat. Júliusban ilyen volt a Lexus, amelyből 2 százalékkal több kelt el, mint tavaly ilyenkor, illetve UAZ-ból is többet vettek az oroszok 13 százalékkal. A legnépszerűbb márkák, mint a Lada, a Kia, a Hyundai vagy a Renault, mind két számjegyű visszaesést mutatnak. A hatodik hónapban már a Mercedes eladásai is 18 százalékkal estek vissza, holott ez a márka sokáig tartotta még magát az orosz piacon.
Az első félév összesített statisztikája szerint a piac 36,4 százalékkal lett kisebb, amely 782,1 ezer személyautót és kishaszon-járművet jelent. Tavaly ilyenkor az oroszok már 1,23 millió eladásnál tartottak.
Az adatokat közlő AEB becslése szerint az év végére 1,55 milliós értékesítéssel számolhatnak majd a gyárak, amely 37 százalékos visszaesés a tavalyi 2,49 millióhoz képest.
mfor.hu