Az Apple által a közelmúltban elindított online zeneboltján a nagy kiadók kezdetben csak mosolyogtak, és ahelyett, hogy ők is ilyen szolgáltatásokba fogtak volna, csak a filecserélő p2p rendszerek elleni támadásban merítették ki online jelenlétüket. Pedig a 200.000 zeneszámot tartalmazó adatbázis óriási siker. A 99 centért letölthető dalok nagyon pörögnek, és bebizonyosodott, a fogyasztók igenis hajlandók fizetni az interneten is a kedvenc zenéikért. Olyannyira, hogy az e-bolt már az első héten egymillió letöltést produkált.
A rendszer csak az Apple termékei alattfut, a számokat három Macintosh gépre és bármennyi iPodra fel lehet másolni. A zenéket akárhányszor cédére lehet írni, de a tömeges másolást megakadályozandó egy adott válogatás csak tízszer írható ki változtatás nélkül.
Az a zeneipari előrejelzés sem állta meg a helyét, hogy a felhasználók kicsemegézik a kínálatból a népszerű dalokat, és csak azokat fogják letölteni. A tapasztalatok szerint a letöltések több mint felét adják a teljes albumok. Persze, hogy a károgóknak is igazuk legyen a neten megjelentek a másolásvédő programok ellenszeri, illetve feltört másolatokat is le lehetett tölteni az áruház kínálatából. Mindez azonban a legálisan vásárolt CD-k esetében jóval gyakoribb, így kijelenthetjük, hogy az Apple követendő üzleti modellt állított a zeneipar óriásai elé.
Megy a letöltés, csörög a kassza
A vártnál jóval nagyobb sikert aratott az Apple iTunes szolgáltatása, amely rácáfolt a zenei kiadókra. Az online zeneforgalmazás a tapasztalatok szerint igenis óriási lehetőségeket rejt – bizonyítja ezt a 16 nap alatt letöltött 2 millió dal – csak éppen egy kicsit innovatívnak kellene lenni.