2001. május 15. 11:00

Valamennyien hajlamosak vagyunk bedőlni a számoknak. Az internetes "számmisztika" tudósai ezt kihasználva gyakran nyomnak le a torkunkon emészthetetlen adatokat.

Egy linkgyűjtemény és egy hírportál látogatottságának összehasonlítása persze szélsőséges példa. Nem sokkal könnyebb azonban két heterogén on-line kiadvány - jobb híján nevezzük portálnak- forgalmának összevetése sem. A Median webaudit a tegnapi napon az Indexnél 1197141, míg az Origónál 1529459 oldal letöltését (Page Impression) regisztrálta. A nagy számok azoban nem (csak) a politikai, gazdasági, vagy kulturális hírek fogyasztásából származnak. Az adatok alaposabb vizsgálatából kiderül, hogy a forgalom igen jelentős részét az olvasói fórumok (Index), a Freemail ingyenes e-mail használat és a kereső (Origo) tették ki. A sokszínű kínálatot nyújtó portálok összesített látogatószáma további megfelelő interpretáció nélkül leginkább a befektetők elvárásainak kielégítésére és a tájékozatlan olvasók megtévesztésére alkalmas..

A számmágia sajátos műfaját űzik a különféle "top" listák üzemeltetői. Bár ezeket a számokat csak valamilyen játékként volna szabad felfogni, meglepő módon néha komoly honlapokon is ott virít valamelyik "hiteles forgalomszámláló" logója. Sajátos módon azután az "egyedül hiteles", a többiekkel szemben "garantáltan manipulációmentes" toplistákon az amatőr szexoldalak között ott díszeleghet a nemzetközileg elismert vállalat internetes címe.

Akadnak olyan webhelyek is, melyek a regisztrált látogatók számával kívánják hitelesíteni forgalmukat. Az imponáló számok kritikátlan elfogadása előtt érdemes kicsit magunkba nézni: Hány olyan honlapon regisztráltattuk magunkat az elmúlt évben, ahová azután soha nem tértünk vissza, hány olyan ingyenes hírlevelet járatunk, melyet hétről hétre olvasás nélkül törlünk ki? Nem tudom, hogy létezik-e erről felmérés, de a regisztrált olvasók listájának jelentős részét minden bizonnyal "holt lelkek" töltik ki.

A nagy számok, a nagy teljesítmények iránti vonzódás gyökerei messze túlnyúlnak az interneten. A webes forgalom, mint értékmérő egyértelműen az utóbbi évek gyors fellendülésének mellékterméke. Mára azonban egyre több piaci szereplő látja be, hogy a valódi teljesítmény a létrejövő üzletek számával, az árbevétellel mérhető.

A csupasz számok önmagukban keveset jelentenek. Számokkal dobálódzni könnyű, számokat értelmezni nehéz. Mi megpróbáljuk.