A Magyarországon jelenleg zajló digitalizáció gyökeresen megváltoztatja a médiahasználati szokásokat, ebből a folyamatból pedig vesztesként kerülnek ki a jelenleg domináns elektronikus médiumok - mondta Sterk Péter, a Szonda Ipsos vezérigazgatója. A plakátok hatékonyságát mérő eljárást kidolgozó cég vezetője szerint a piac újrafelosztása során a tartalmat és eszközt egyesítő köztéri hirdetéseknek jó esélyük van a vezető szerep megszerzésére. Ehhez azonban szükség van egy, a megrendelők, a felülettulajdonosok és a médiaügynökségek igényeit kielégítő, átlátható mérési rendszerre.
A piaci alapú reklámok magyarországi megjelenésének kezdetén egyáltalán nem létezett mérés a köztéren, mert a felületeket könnyen lehetett értékesíteni. Az első lépést az utólagos hatásvizsgálat jelentette. Ezt követte a 2000-ben létrehozott Egységes Táblaminősítő Rendszer (ETR) illetve egy ezzel párhuzamosan működő másik mérési rendszer.
A versenytársak között történt megállapodás után jött létre az egységes monitoring, amely azonban még mindig tartalmazott szubjektív elemeket. A táblák minősítéséhez most olyan felmérési rendszert dolgozott ki a Szonda Ipsos, amely egyenként, műszeres mérés alapján veszi számba a legkülönbözőbb paramétereket. A táblák és plakáthelyek felmérésére az OM Audit vállalkozott. Műszerekkel vizsgálják többek között a láthatóságot, a megvilágítást, a távolságot, összesen mintegy 40 paramétert, áll a társaság közleményében.
A rendszer másik alappillére az utazási szokásokból létrehozott adatbázis. A két értékből egy képlet alapján számolják ki a tábla értékére utaló 1 és 100 közé eső pontszámot. "Az ETR-ben szereplő táblaállományhoz képest most újra felmérjük a 44 legnagyobb magyar városban lévő reklámtáblákat, és tervünkben szerepel ennek országos kiterjesztése is" - tette hozzá Hantosi Bálint, a Szonda Ipsos köztéri kutatásokért felelős szakembere.
"Ilyen komplex rendszer máshol nem létezik. A kutatócégek által előfinanszírozott és a megrendelőknek egyénre szabott áron, közösen értékesített kutatás a világon egyedülálló" - közölte Véssey Péter, az Outdoor Media Audit vezetője.