3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Német vélemények szerint a General Motors csődje bizonyítja, hogy az Opel megmentését előirányzó megállapodás szükséges volt, s az utolsó pillanatban született. Ily módon nemcsak a nagy hagyományokkal rendelkező németországi autógyár túlélését lehetett biztosítani, hanem azt is, hogy az anyavállalat fizetésképtelenné válása ne érintse legfontosabb európai leányvállalatát.

Erre utalt hétfői nyilatkozatában Angela Merkel kancellár is, aki úgy értékelte: az elmúlt hét végén létrejött egyezménnyel sikerült biztosítani, hogy az Opel ne váljék az amerikai csődeljárás áldozatává. A kancellár védelmébe vette a német gyár megsegítése érdekében elhatározott állami beavatkozást, utalva arra, hogy az amerikai kormány is ugyan ezt teszi.

Merkel ismételten évekig tartó durva vezetési hibák elkövetésével  vádolta az amerikai anyavállalatot, hangoztatva, hogy azoknak semmi közük nem volt a gazdasági válsághoz. A német kancellár szerint az Opel gondjait mindenekelőtt az említett hibák okozták.

A múlt szombaton  megszületett megállapodás értelmében az Opelt az osztrák-kanadai Magna International nevű beszállítói, illetve alkatrész-gyártó konszern veszi át, együttműködve a GAZ orosz autógyárral és az ugyancsak orosz Sberbankkal. Eszerint az "újjászülető" európai Opelben a világ egyik legnagyobb alkatrész gyártója, azaz a Magna  20 százalékos részesedéssel rendelkezik majd, 35 százalék az orosz partnereké, s 35 százalékot  - a csődeljárás ellenére - megtart az amerikai anyavállalat. A fennmaradó 10 százalékon az Opel-kereskedők, illetve alkalmazottak osztoznak.

Szakértők szerint az Opel leválását az utolsó pillanatban sikerült biztosítani. A Magna ugyanakkor azt ígérte, hogy mind a négy németországi Opel-üzemet megtartja, a leépítéseket azonban nem zárta ki. Berlinben azzal számolnak, hogy az elkövetkező időszakban a csaknem 26 ezer németországi Opel-alkalmazott mintegy 10 százaléka veszítheti el állását.

Peer Steinbrück pénzügyminiszter hétfőn megerősítette, hogy az Opel megmentését célzó megállapodás magában foglalja a Magna és a General Motors egyezségét az átvételről, továbbá azt, hogy az átmeneti időszakra a német kormány egyfajta vagyonkezelő megoldást, valamint egy 1,5 milliárd eurós áthidaló hitelt biztosít. Az amerikai fél pótlólagos, a megállapodást csaknem meghiúsító 300 millió eurós követelésének teljesítését a Magna vállalta át - közölte a miniszter.

Az idézett szakértők minden nehézség és bizonytalanság ellenére úgy értékelték, hogy a "Magna-konzorcium"  a legjobb esély a túlélésre, illetve a hosszabb távú  erősödésre. A szakértők nagy reményeket fűztek az oroszországi piacokhoz, amelyek realitását aláhúzza az orosz partnerek közreműködése.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!