A legnagyobb hazai online médiacsoportok képviselői - Gerentsér Imre (Sanoma), Holman Endre (MyVip), Kardos Gábor (Index), Fischer András (Origo) - vitatták meg az online tartalmak következő éveinek trendjét az idei Internet Hungaryn.
Fej-fej mellett
Ugyan a napi szinten elért olvasószámot tekintve az Origo vezet (Origo portál: 1,3 millió, iwiw: 1,2 millió napi látogató), ám a többi szereplő úgy látja: nekik is vannak komoly erősségeik, amiknek köszönhetően bizonyos területeken ők a domináns piaci szereplők. A Sanoma például a maga 1,2 millió napi látogatójával "origói magasságokat" ér el, mondta Gerencsér Imre.
Bár az Index portál - 700 ezres látogatottságot produkáló tartalmaival - csak a piac harmadik számú szereplőjének számít, figyelembe véve a bevételeket és a befolyásosságot, mégis az egyik legerősebb lapnak nevezhető. Kardos Gábor szerint az Index mint sajtótermék is meghatározó az internetes újságok közül - talán neki van a legerősebb közvéleményformáló ereje.
Még az Indexnél is kevesebb embert - hozzávetőleg félmillió felhasználót - érnek el naponta a Holman Endre fémjelezte oldalak (Myvip, Mellesleg). Igaz, a vezető szerint ezek oldalletöltésekben nagyon erősek, napi szinten 70-80 millió "klikket" hoznak.
A kötődés a lényeg
A jövőt tekintve a résztvevők úgy látták, hogy a nagyobb csoportok néhány év múlva olyan portfolióval fognak rendelkezni, amellyel mindannyian külön-külön is elérik az internetezőket. Piacvezető pedig azon oldal lehet, amely a felhasználók számára olyan tartalmakat, szolgáltatásokat tud nyújtani, amelyeknek köszönhetően utóbbiak az eddiginél jobban kötődnek majd hozzá.
Fischer András az origo jövőjét a multiplatformitásban látja. Véleménye szerint a magas mobilpenetrációnak köszönhetően négy-öt éven belül látványosan felfuthat a mobilinternet-elérések száma, tehát a cég már nem csak a hagyományosan pc-n netező felhasználókat fogja elérni. Mindehhez persze releváns tartalmakat is gyártani kell, amelynek csak egy része lesz - tavalyival ellentétben a mostani konferencián már nem varázsszóként használt - Web2.0-ás.
Bevonják a civil szférát
A közösségi tartalmak markáns szerepével számolnak az Indexnél is. A cég ezek integrálására törekszik, aminek érdekében Kardos Gábor szerint már meg is tették az első lépéseket - például azzal, hogy a civil szféra hallathatja a hangját az Index címlapjára is kikerülő blogokban.
A vezető a jövő útját abban látja, hogy az index.hu - saját platformján maradva - markáns tartalmat szolgáltat. Ahhoz, hogy kiemelkedjenek és az emberek kedveljék az oldalt, független sajtóterméknek kell maradni, miközben használják a közösség erejét, és teret engednek a civil szférának. Ezt ugyan nagyon nehéz "kontrollálni", amire bizonyíték, hogy a közelmúltba az index.hu is konfliktusba került saját felhasználóival a reklámok blokkolása miatt.
A Sanoma szintén a piac teljes lefedésére törekszik, valamint arra, hogy ne csak a hagyományos médiatermékeket ültesse át az internetre. Ez a csoport is be kívánja vonni a felhasználókat: erre példa a közelmúltban indított kirakat.hu, mely holland analógiára készült. Az ilyen típusú oldal a vásárlói döntések és a fogyasztóvédelem szempontjából kikerülhetetlen.
Fókuszban a listázó site-ok
A médiavállalat emellett rövid távon az úgynevezett listázó site-okban (ezeken apróhirdetésszerűen jelennek meg tartalmak) hisz, ahová folyamatosan áramlik át a korábban a nyomtatott sajtóban generálódott ötmilliárd forintnyi bevétel.
Ilyen oldalak (a profession.hu vagy a vezess.hu alatti használtautó hirdetési szekció) már most is találhatók a cég portfoliójában. Emellett a vállalat az eddig kevésbé preferált célcsoportokra (nők, fiatalok vagy később az idősek) is az eddiginél nagyobb hangsúlyt helyez.
A Sanoma-véleményre rímelve a MyVip tulajdonosa is az apróhirdetésszerű oldalak irányába szeretne nyitni: ennek érdekében indították a közelmúltban az ingatlanok.hu-t. Holman Endre emellett más területekben (például az autóban és más kisebb szegmensekben) is lát perspektívát.
Menedzsment Fórum