2003. I. negyedévében a GKI-Westel e-pénzügyi index, amely az internet pénzügyi szektorban betöltött szerepére vonatkozó vélemények, a pénzintézet képességének megítélése az internet adta előnyök kihasználásában és az internetes értékesítés várható arányára vonatkozó kérdések eredményeként adódik, 20,8-es értéket vett fel. Ez stagnálás az előző negyedévhez viszonyítva, de még így is a pénzügyi szolgáltatók mérsékelt optimizmusát fejezi ki az elektronikus pénzügyi szolgáltatások potenciáljával kapcsolatban.
2003. március 31-én az internetes folyószámla-szolgáltatásokkal rendelkező bankok és takarékszövetkezetek kb. 264 ezer internetbanki szolgáltatásokra szerződött lakossági ügyféllel rendelkeztek, ami 12,5%-kal több mint 3 hónappal és 60%-kal több mint egy évvel korábban. Az internetbanki szolgáltatásokra szerződött vállalkozások száma ugyanebben az időpontban 44.560 volt, ami 35%-os, illetve 110%-os növekedést takar a megelőző 3, illetve 12 hónap során. Az adatok alapján a felnőtt lakosság 3,1%-a rendelkezett internetbanking szerződéssel, azaz az internethez hozzáférők 15%-a szerződött erre a szolgáltatásra. Az előzetes adatok szerint az internetbanki szerződéssel rendelkező lakossági ügyfelek száma 275 ezerre emelkedett 2003. június 30-ra.
A bankok várakozásai alapján az internetes bankszolgáltatások közül továbbra is az átutalások indítása, valamint a tranzakciók lekérdezése növekszik majd a legnagyobb mértékben mind a lakossági, mind a vállalati ügyfelek között. A lakosság körében erősödő keresletre számítanak a válaszadók az értékpapírok kereskedésének igénybevétele esetében is.
2003 első negyedévében a biztosítók internetes értékesítésből származó állomány-díjbevétele csupán a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás esetében haladta meg az 1%-os arányt az egyik ilyen szolgáltatást nyújtó cégnél. A többi online termék esetében marginális, 1% alatti az internetes állomány-díjbevétel aránya. A válaszoló biztosítók várakozása szerint az internetes értékesítésből származó bevételi hányad 2003 egészében is elhanyagolható marad. Ennek részben az az oka, hogy még a biztosítók kis része kínál online biztosításokat, részben pedig az az üzletfilozófia húzódik meg a háttérben, hogy ügynökökön keresztül nagyobb értékű, bonyolultabb konstrukciójú biztosítások is értékesíthetők.
A biztosítók a kötelező felelősségbiztosítás, a lakásbiztosítás és az utasbiztosítás interneten keresztüli értékesítésében várják a legnagyobb növekedést a következő 12 hónap során. Ennél kisebb, de még számottevő növekedési potenciállal a balesetbiztosítás rendelkezik, a casco és egészségbiztosítás esetében csak mérsékelt on-line sikerrel számolnak a cégek. Az életbiztosítások online értékesítésének jelentősebb növekedése csupán a későbbiekben tervezett internetes-értékesítések megjelenése után várhatók.
Mérsékelt optimizmus az e-banking terén
A GKI Gazdaságkutató Rt. és a Westel Mobil Távközlési Rt. - a Sun Microsystems Magyarországgal együttműködve - negyedévente felméri a vállalatok és a lakosság internethasználati szokásait, a hazai elektronikus gazdaság fejlődését. A fókuszban ezúttal a pénzügyi szféra elektronikus üzleti tevékenysége.