TÁMOGASSA A FÜGGETLEN, MINŐSÉGI ÚJSÁGÍRÁST, TÁMOGASSON MINKET!
Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


		
	

Azok a logisztikai szolgáltatók, amelyek képesek rugalmas megoldások, hozzáadott értékű szolgáltatások nyújtására, versenyelőnybe kerülhetnek 2008-ban. Az mfor.hu ezúttal az idén várható tendenciákról és kilátásokról kérdezett iparági szakértőket.

- Szabó Zoltán, a Ghibli Kft. ügyvezető-tulajdonosa, a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) logisztikai szakértője:

- Azok a vállalatok fognak versenyelőnyt elérni, amelyek megfelelő garanciákat tudnak vállalni szolgáltatásaikra, illetve figyelnek arra, hogy pontosan megismerjék vevőik igényeit. Az egyénre szabott vevőkiszolgálás magas színvonala a hosszú távú együttműködéseknél már "alapkövetelmény" lesz, így sokkal pontosabb vevői és piacismeretre lesz szüksége a szolgáltatói piacnak. Erre alapozva továbbra is erősödik az igény a speciális szolgáltatásokra.

Az informatikai hátteret, a gyors és eredményes kommunikáció megoldását prioritásként kell kezelni. Az ár már nem lehet egyedüli döntő tényező a szolgáltatók kiválasztásánál. Az igények idén sokkal komplexebb „háttérszolgáltatásokat” követelnek meg a megbízók részéről, melyek egyre nagyobb szerepet játszanak egy-egy döntésnél.

Összességében ezek a tendenciák erősödnek majd 2008-ban, a szolgáltatói piacon nagyobb változás nem várható.

- Dr. Duma László, az MLBKT elnökségi tagja, a Budapesti Corvinus Egyetem adjunktusa, az Adversum Kft. ügyvezetője:

Középtávon meghatározó lesz a logisztikai szolgáltatók specializációja: mind földrajzi, mind szolgáltatási alapon. Az eladási pontokra (POS) történő finom disztribúciós feladatok területén vagy ez e-kereskedelemben megjelenő házhozszállítási piacon akár növekedő igények és ennek megfelelő új logisztikai termékek várhatók. De szinte csak itt!

A regionális vagy belföldi logisztikai szolgáltató piacon nem várható jelentős piacbővülés. Sőt, a környező országok és az újonnan csatlakozott EU-tagállamok gazdasági versenyképességének fokozódása, valamint logisztikai szolgáltatói piacuk töretlen fejlődése miatt akár visszaesés is lehetséges Magyarországon: például elmennek innen az ügyfelek, a regionális központok.

Nem hiszek a közepes méretű cégek tömeges regionális terjeszkedésében sem. Néhány nagyobb hazai cégnek ez talán sikerül, de inkább vesztésre állunk régiós szinten.

Az elmúlt évben több „multi” termelő és kereskedelmi cég logisztikai tevékenységének kiszervezésében működtünk közre. Nem túl biztató a logisztikai szolgáltatók ajánlatadási kultúrája, felkészültsége és főleg a rugalmassága az egyedi igényeknek való megfelelés szempontjából. Hiányzik az innováció.

Azok a szolgáltatók, amelyek mégis képesek rugalmas, egyedi megoldások kifejlesztésére, hozzáadott értékű szolgáltatások nyújtására, nyerő helyzetbe kerülhetnek. Ügyfeleik más tevékenységeinek rugalmas átvételével (például az ügyfélszolgálat kiszervezése) vagy új szolgáltatási termékek kifejlesztésével értékes piaci réseket hódíthatnak meg, és nem kell a tömegszolgáltatások (FTL; raktárbérbeadás) területén a közönséges termékekre jellemző árversenyben "szenvedni". 

Ehhez kapcsolódik, hogy komoly gond a szakmában a tudás- és szakemberhiány, elsősorban az operatív (például raktáros) és középvezetői szakembergárda (szolgáltatás-, rendszer-tervezés), azaz az igazi szakemberek szintjén. Ráadásul nagy a fluktuáció!

A raktárlogisztikai piacon az elmúlt években kínálati dominancia alakult ki, köszönhetően a jelentős új raktár- és logisztikai központ beruházásoknak. A szolgáltatói árak nem fognak emelkedni, sőt az árcsökkenés - az előző évhez hasonlóan - folytatódhat.

Bizakodásra ad okot, hogy néhány szegmensben talán a költségeket fedező árszínvonal emelkedés várható. A 2007-es szolgáltatói "bukták" (például Rynart) ugyanis az igénybevevőket is ráébresztették arra, hogy a piaci ár alatt megkapott szolgáltatások nem fenntarthatók, kiesésük komoly károkat jelent a megrendelőknek is.

- Valentinyi Zoltán, Provimi Pet Food, európai ellátási lánc vezető:

Néhány hónapja bombaként robbant a hír, hogy a Rynart Transport Hungary Kft. ellen felszámolás indul. A bajok már korábban is érezhetők voltak, különösen azok számára, akiknek a cég szolgáltatást nyújtott. Az idei év nagy kérdése a Rynart biatorbágyi infrastruktúrájának sorsa.

Mindemellett - az elmúlt évek tapasztalatai alapján - évről-évre jelennek meg új szolgáltatók a magyarországi piacon a szállítmányozás vagy a komplex logisztikai szolgáltatás területén. Ez a folyamat tovább tart a következő években is, de olyan szolgáltató bejövetele, amelyik jelentős mértékben megbolygatná a piacot, nem várható.

- Kárpáti  József, Bramac Kft., központi vevőszolgálati és szállítmányozási vezető:

A  logisztikai  szolgáltatások  folyamatos  fejlődése  a  modern  gazdaság  elengedhetetlen  feltétele, mely  napjainkban  különösen  priotást  kap. Ezen  fejlesztésekkel  a  gazdasági  folyamatban  résztvevő  vezetőknek  folyamatosan  foglalkozniuk  kell - függetlenül  attól,  hogy  termelési,  értékesítési vagy  netán  pénzügyi  területen  dolgoznak.

Bár  a  kormányzat  és  az  EU  által  is  támogatott  makrologisztikai  fejlesztések  hosszú távú  biztonságot  adnak  a  gazdálkodóknak,  de  jövőnk  záloga  a  mikrologisztika  területére  koncentrálódik.

A logisztikai  szolgáltatások  fejlődése  csak  egy  - az  anyagáramlás  területén  bekövetkező -  rendszerszemléleti  változással  összefüggésben  valósulhat  meg. E  változások  főbb  területei:

  • a  vevőközpontú  szemléletnek, mint  a  vállalati  filozófia legfontosabb  elemének széleskörű  térhódítása
  • a  JIT (just  in  time)  és a házhozszállítási filozófia  terjedése       
  • beszerzésgazda -rendszerek  tudatos kialakítása
  • a beszállítók  folyamatos  minősítése, proaktív  jellegének erősítése
  • a logisztikai  költségek  optimalizálása


Egy  sikeres  vállalati menedzsment célja  a  vásárlók  megszerzése  és  azok  hosszú  távú  megtartása. A  keresleti  igény  felkeltését  a cégek gyakran csak a reklám (hirdetés),  az  alacsony  ár  kategóriái  szerint  értelmezik,  holott  a  magas  szintű  logisztikai  szolgáltatás  (vevőkiszolgálás)  is  jelentős  keresletnövekedéssel  járhat.

A logisztikai  szolgáltatási  szint  emelése  egyrészt  komoly  szervezést,  másrészt  pótlólagos  költségráfordítást  igényel. A  2008-as  év  egyik  legfőbb  gazdasági  dilemmája  a  vevőkiszolgálást  illetően  az, hogy  a  szolgáltatás  szintjének  emelése  miatt keletkező többletköltségek  csak  később, az  eredmények  megjelenése  után  térülhetnek  meg.

Az  is  előfordulhat,  hogy  a  piac  nem  igényli  és  nem  is  hajlandó  megfizetni  a  már  meglévő  logisztikai  szolgáltatási  szintet. Ilyen  esetben  a  szint  csökkentése,  a  költségek  visszafogása  kerül  előtérbe.

Véleményem  szerint  ezt  a "számtant" a  gazdálkodó  egységek  már  korábban  elkészítették  2008-ra  vonatkozóan,  és  ezek  fogják  meghatározni  a  logisztikai  szolgáltatások  területén  kialakuló  ez  évi  tendenciákat. 

Menedzsment Fórum

Az Ön bizalma a mi tőkénk

Az mfor.hu hiteles, megbízható és egyedi információt kínál, most, a válság alatt, és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes hírekkel es elemzésekkel segítjük a mindennapi tájékozódást, a gazdasági döntéseket. Ez rengeteg időt, utánajárást, ellenőrzést igényel, ami sok pénzbe is kerül - ezért kérjük az Ön segítségét. Kérjük, TÁMOGASSA a független, tényeken alapuló minőségi újságírást, a klasszikus független angolszász újságírói hagyomány folytatását, ahol a tények és a vélemények nem keverednek.

Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és az Mfor kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz a THM-plafon végéig, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: az Erste Bank személyi kölcsöne 32 418 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. A Cetelemnél 32 738 forint, a K&H-nál pedig 33 912 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait.