- Szabó Zoltán, a Ghibli Kft. ügyvezető-tulajdonosa, a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) logisztikai szakértője:
- Azok a vállalatok fognak versenyelőnyt elérni, amelyek megfelelő garanciákat tudnak vállalni szolgáltatásaikra, illetve figyelnek arra, hogy pontosan megismerjék vevőik igényeit. Az egyénre szabott vevőkiszolgálás magas színvonala a hosszú távú együttműködéseknél már "alapkövetelmény" lesz, így sokkal pontosabb vevői és piacismeretre lesz szüksége a szolgáltatói piacnak. Erre alapozva továbbra is erősödik az igény a speciális szolgáltatásokra.
Az informatikai hátteret, a gyors és eredményes kommunikáció megoldását prioritásként kell kezelni. Az ár már nem lehet egyedüli döntő tényező a szolgáltatók kiválasztásánál. Az igények idén sokkal komplexebb „háttérszolgáltatásokat” követelnek meg a megbízók részéről, melyek egyre nagyobb szerepet játszanak egy-egy döntésnél.
Összességében ezek a tendenciák erősödnek majd 2008-ban, a szolgáltatói piacon nagyobb változás nem várható.
- Dr. Duma László, az MLBKT elnökségi tagja, a Budapesti Corvinus Egyetem adjunktusa, az Adversum Kft. ügyvezetője:
Középtávon meghatározó lesz a logisztikai szolgáltatók specializációja: mind földrajzi, mind szolgáltatási alapon. Az eladási pontokra (POS) történő finom disztribúciós feladatok területén vagy ez e-kereskedelemben megjelenő házhozszállítási piacon akár növekedő igények és ennek megfelelő új logisztikai termékek várhatók. De szinte csak itt!
A regionális vagy belföldi logisztikai szolgáltató piacon nem várható jelentős piacbővülés. Sőt, a környező országok és az újonnan csatlakozott EU-tagállamok gazdasági versenyképességének fokozódása, valamint logisztikai szolgáltatói piacuk töretlen fejlődése miatt akár visszaesés is lehetséges Magyarországon: például elmennek innen az ügyfelek, a regionális központok.
Nem hiszek a közepes méretű cégek tömeges regionális terjeszkedésében sem. Néhány nagyobb hazai cégnek ez talán sikerül, de inkább vesztésre állunk régiós szinten.
Az elmúlt évben több „multi” termelő és kereskedelmi cég logisztikai tevékenységének kiszervezésében működtünk közre. Nem túl biztató a logisztikai szolgáltatók ajánlatadási kultúrája, felkészültsége és főleg a rugalmassága az egyedi igényeknek való megfelelés szempontjából. Hiányzik az innováció.
Azok a szolgáltatók, amelyek mégis képesek rugalmas, egyedi megoldások kifejlesztésére, hozzáadott értékű szolgáltatások nyújtására, nyerő helyzetbe kerülhetnek. Ügyfeleik más tevékenységeinek rugalmas átvételével (például az ügyfélszolgálat kiszervezése) vagy új szolgáltatási termékek kifejlesztésével értékes piaci réseket hódíthatnak meg, és nem kell a tömegszolgáltatások (FTL; raktárbérbeadás) területén a közönséges termékekre jellemző árversenyben "szenvedni".
Ehhez kapcsolódik, hogy komoly gond a szakmában a tudás- és szakemberhiány, elsősorban az operatív (például raktáros) és középvezetői szakembergárda (szolgáltatás-, rendszer-tervezés), azaz az igazi szakemberek szintjén. Ráadásul nagy a fluktuáció!
A raktárlogisztikai piacon az elmúlt években kínálati dominancia alakult ki, köszönhetően a jelentős új raktár- és logisztikai központ beruházásoknak. A szolgáltatói árak nem fognak emelkedni, sőt az árcsökkenés - az előző évhez hasonlóan - folytatódhat.
Bizakodásra ad okot, hogy néhány szegmensben talán a költségeket fedező árszínvonal emelkedés várható. A 2007-es szolgáltatói "bukták" (például Rynart) ugyanis az igénybevevőket is ráébresztették arra, hogy a piaci ár alatt megkapott szolgáltatások nem fenntarthatók, kiesésük komoly károkat jelent a megrendelőknek is.
- Valentinyi Zoltán, Provimi Pet Food, európai ellátási lánc vezető:
Néhány hónapja bombaként robbant a hír, hogy a Rynart Transport Hungary Kft. ellen felszámolás indul. A bajok már korábban is érezhetők voltak, különösen azok számára, akiknek a cég szolgáltatást nyújtott. Az idei év nagy kérdése a Rynart biatorbágyi infrastruktúrájának sorsa.
Mindemellett - az elmúlt évek tapasztalatai alapján - évről-évre jelennek meg új szolgáltatók a magyarországi piacon a szállítmányozás vagy a komplex logisztikai szolgáltatás területén. Ez a folyamat tovább tart a következő években is, de olyan szolgáltató bejövetele, amelyik jelentős mértékben megbolygatná a piacot, nem várható.
- Kárpáti József, Bramac Kft., központi vevőszolgálati és szállítmányozási vezető:
A logisztikai szolgáltatások folyamatos fejlődése a modern gazdaság elengedhetetlen feltétele, mely napjainkban különösen priotást kap. Ezen fejlesztésekkel a gazdasági folyamatban résztvevő vezetőknek folyamatosan foglalkozniuk kell - függetlenül attól, hogy termelési, értékesítési vagy netán pénzügyi területen dolgoznak.
Bár a kormányzat és az EU által is támogatott makrologisztikai fejlesztések hosszú távú biztonságot adnak a gazdálkodóknak, de jövőnk záloga a mikrologisztika területére koncentrálódik.
A logisztikai szolgáltatások fejlődése csak egy - az anyagáramlás területén bekövetkező - rendszerszemléleti változással összefüggésben valósulhat meg. E változások főbb területei:
- a vevőközpontú szemléletnek, mint a vállalati filozófia legfontosabb elemének széleskörű térhódítása
- a JIT (just in time) és a házhozszállítási filozófia terjedése
- beszerzésgazda -rendszerek tudatos kialakítása
- a beszállítók folyamatos minősítése, proaktív jellegének erősítése
- a logisztikai költségek optimalizálása
Egy sikeres vállalati menedzsment célja a vásárlók megszerzése és azok hosszú távú megtartása. A keresleti igény felkeltését a cégek gyakran csak a reklám (hirdetés), az alacsony ár kategóriái szerint értelmezik, holott a magas szintű logisztikai szolgáltatás (vevőkiszolgálás) is jelentős keresletnövekedéssel járhat.
A logisztikai szolgáltatási szint emelése egyrészt komoly szervezést, másrészt pótlólagos költségráfordítást igényel. A 2008-as év egyik legfőbb gazdasági dilemmája a vevőkiszolgálást illetően az, hogy a szolgáltatás szintjének emelése miatt keletkező többletköltségek csak később, az eredmények megjelenése után térülhetnek meg.
Az is előfordulhat, hogy a piac nem igényli és nem is hajlandó megfizetni a már meglévő logisztikai szolgáltatási szintet. Ilyen esetben a szint csökkentése, a költségek visszafogása kerül előtérbe.
Véleményem szerint ezt a "számtant" a gazdálkodó egységek már korábban elkészítették 2008-ra vonatkozóan, és ezek fogják meghatározni a logisztikai szolgáltatások területén kialakuló ez évi tendenciákat.
Menedzsment Fórum