Egy "nagy távol-keleti ország" helyett választották a Knorr-Bremse vezetői Magyarországot, mert a magasabb munkaerő-költségek ellenére nálunk jobbak az infrastrukturális feltételek, és a kutatás-fejlesztési tevékenységhez is több szakember áll rendelkezésre - közölte Garamhegyi Ábel gazdaságfejlesztési kormánybiztos. Mivel a Knorr-Bremsének Kínában van jelentős gyártókapacitása, ezért nem nehéz kitalálni, hogy Magyarország előle "halászta el" a beruházást.
A cégnek már van hazánkban telephelye, az új gyáregység - ahová átköltözik az üzem - Budapesten ettől mintegy hatszáz méterre épül fel.
2009-ben indul
A vasúti fékműrendszereket gyártó új üzem negyvenmillió euróból, azaz körülbelül tízmilliárd forintból valósul meg. A beruházás során egy több mint húszezer négyzetméteres, hasznos alapterületű gyárat épít fel a vállalat, így százharminc új munkahelyet teremt majd. Az új munkavállalók közül legalább harminc diplomával kell, hogy rendelkezzen - derült ki a sajtótájékoztatón. A magyarországi leányvállalatnál dolgozók létszáma ezzel 730 főre bővül majd.
Az üzem a tervek szerint 2009 végére indul be. A beszállítóknál összesen száz megmunkálóközpont működik majd, és valószínűleg négy-öt, japán technológiával gyártott szerelősor lesz a gyárban. Ennek eredményeképpen évi 120-140 millió euró értékű termelést várnak az üzemtől.
Oláh Antal azt is elmondta, hogy a kormányzattól egymillió eurós támogatást kapnak, Garamhegyi Ábel viszont hozzátette, hogy a végső összeget csak az Európai Unió támogatást jóváhagyó döntése után tudja nyilvánosságra hozni a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium. Rétfalvi György, az ITD Hungary vezérigazgatója ismertette: közreműködésükkel az első öt hónapban 15 befektetői döntés született magyarországi beruházásokról, amelyek értéke meghaladja az 500 millió eurót, és megvalósulásukkal 3400 új munkahely jön létre.
Gyakornoki programok
A vállalat döntésében az is szerepet játszhatott, hogy Magyarországon - a mérnökhiány ellenére - még mindig jobbak a feltételek a termékfejlesztési és kutatási tevékenységek elvégzésére Kínához képest.
Oláh Antal, a cég magyarországi ügyvezető igazgatója lapunknak elmondta, hogy bár kevés jó mérnök kerül ki a hazai egyetemekről, a vállalat gyakorlati programokkal igyekszik a céghez csábítani a szakembereket. A kutatás-fejlesztési tevékenység náluk elsősorban nem új szabadalmakban, hanem a meglévő szerkezetek tökéletesítésében mutatkozik meg.
A Knorr-Bremse a világ vezető fékrendszer-gyártója a vasúti járművek és a haszongépjárművek területén. A vállalat 2007-ben 3,25 milliárd euró forgalmat bonyolított le, a cégnek 14 ezer alkalmazottja van világszerte.
Magyarországon 1926 óta, két telephelyen van jelen: Budapesten vasúti fékrendszereket, Kecskeméten haszonjármű-rendszereket gyárt. A Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. a Knorr-Bremse cégcsoporton belül a fékezőerőt előállító rendszerek legnagyobb gyártójává vált.
L. Nagy Gábor