5p

A katonaságot népszerűsítő plakátok, hirdetések lepték el az országot, amelyeken hollywoodi filmekre hajazva mosolygó fiatalokkal próbálják elhitetni az arra fogékonyakkal, hogy milyen szép is ez a pálya. A mfor.hu az illetékes szaktárcát kérdezte a toborzó reklámok hátteréről.

A legjobbakat várják

Nem csak a szerződéses állomány, hanem általánosságban a katonai pálya presztízse és népszerűsége is igen magas Magyarországon - legalábbis Bocskai István, a Honvédelmi Minisztérium szóvivője szerint. Kérdésünkre közölte: az utóbbi években folyamatosan nőtt a pálya társadalmi elismertsége, amit a legutóbbi felmérések is alátámasztanak.
 
Hozzátette: mivel - mint minden szakmában - a Magyar Honvédségben is tapasztalható fluktuáció, az állomány feltöltéséről toborzás keretében gondoskodik a tárca.

A Honvédelmi Minisztérium toborzási stratégiája jelenleg három korosztályt céloz meg: szerződéses legénységi állomány esetén a 18-47 év közöttieket, pilótaképzés esetén a 26. életévüket be nem töltötteket várják, tekintettel arra, hogy ez utóbbi állomány jelentkezési feltételei között szerepel egy diploma megléte. A katonai tanintézetek esetében 18-22 év közötti fiatalok jelentkezhetnek.

Hatvanmillió népszerűsítésre

A szaktárca Kommunikációs és Toborzó Főosztálya a tavalyi év folyamán két pályázatot is kiírt, amelyeknél a beérkező pályamunkák elbírálásánál az egyik legfontosabb szempont a katonai pálya mint hivatás népszerűsítése volt. A legjobb pályázóknak a minisztérium mintegy hatvanmillió forintot ítélt oda.

Ebből egyebek között rendezvényeket, kiadványokat, az ország keleti részében lévő helyőrségeket népszerűsítő toborzó eseményeket, médiamegjelenéseket támogattak. A tervek szerint idén tovább folytatják a haza védelmének, illetve a katonaságnak ilyen formában való népszerűsítését.

Több eszközzel, például plakátokkal, sajtóhirdetések útján is igyekeznek a hadsereg elismertségét fokozni. Ugyanakkor Bocskai István szerint a leghatékonyabb toborzási technika még mindig a személyes kapcsolat, így a leggyakrabban alkalmazott módszer továbbra is a civil rendezvényekre épülő mobil toborzás.

A toborzóirodák munkatársai igyekeznek eljutni azokra a helyekre, eseményekre, rendezvényekre, ahol a célcsoportukba tartozó fiatalokkal személyes kontaktust tudnak kialakítani. Ezen felül szinte minden közoktatási intézménnyel kapcsolatban állnak, hogy a fiatalokat minél előbb tájékoztathassák a katonai iskolák, illetve a katonai munka által nyújtott lehetőségekről.

Csak a legjobbak lehetnek katonák?

2007-ben 3576 fő jelentkezett Magyarországon a Magyar Honvédség mint az ország egyik legnagyobb munkáltatója által kínált munkákra. Ebből 878 fő vonult be katonának, mintegy nyolcszáz fő felvételi eljárása pedig jelenleg is folyamatban van. Az elmúlt évekhez képest folyamatosan és jelentős mértékben nőtt mind az érdeklődők, mind pedig a jelentkezők száma, ami lehetővé tette a minőségi kiválasztás és toborzás alkalmazását - jelezte a szaktárca szóvivője.

A szerződéses legénységi beosztásokra jelentkezett, alkalmasnak minősített és bevonult állomány mintegy tíz százaléka nő, a teljes meglévő létszám esetében pedig mintegy 15 százalékos a hölgyek aránya. Ez egy kismértékű, de folyamatos emelkedést mutat a korábbi létszámarányokhoz viszonyítva.

A közelmúltban jelentősen szigorodtak a fizikai, a pszichológiai és az egészségi követelmények is, így tehát jogos a toborzó felhívás: „Kerülj a legjobbak közé!”. Bocskai István szerint ma Magyarország önkéntes haderejéhez csak az átlagon felüli képességekkel és fizikai állapottal rendelkező fiatalok kerülhetnek.

Azok, akik tavaly megfeleltek a követelményeknek, elsősorban Debrecen, Szolnok és Hódmezővásárhely helyőrségekben kezdhették meg katonai szolgálatukat - főként lövész, ejtőernyős felderítő és gépkocsivezető beosztásokban. Tekintettel a Magyar Honvédség nemzetközi szerepvállalására, 2008-ban is a fenti alakulatok teljes feltöltöttségét célozzák meg.

Sikeresek a kampányok 

A Honvédelmi Minisztérium tapasztalatai szerint eredményesek voltak azok az imázskampányok, amelyek 2005-ben - az önkéntes haderőre történő áttérés egyéves évfordulója alkalmából -, valamint 2006-ban (lásd NFTC-program, NATO Flying Training Kanadában – pilótaképzés, toborzás) indultak, mivel mind az adott évben szükséges szerződéses katonai létszámot, mind pedig a pilótaképzés megkezdésére alkalmas állományt sikerült velük biztosítani.

2007-ben a toborzáshoz használt marketingeszközök a korábbiakhoz képest lényegében nem változtak, viszont az internet nyújtotta lehetőségeket beépítették a felhasználható technikák sorába. Tavaly novemberben megújult külsővel jelentkezett a www.honvedelem.hu, amely teljesen különvált a tárca hivatalos honlapjától (www.hm.gov.hu), és főként a 15-30 éves korosztályt szólítja meg magazin jellegű, lendületes, színes írásokkal, fiatalos tartalommal népszerűsítve a katonai pályát.

Kovács Zita

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!