2010. június 9. 19:14

Számos tényező befolyásolja a munkavállalók elégedettségét, melynek szintje erősen meghatározza a munkahelyi hatékonyságot. Ezek egy része nem feltétlen materiális, így amennyiben a vezetők kellő figyelmet fordítanak ezekre, lojális és jól teljesítő csapatot építhetnek fel, derül ki a Salesjob tanulmányából.

Az köztudott, hogy mennyire fontos a szervezet szempontjából, hogy időnként szánjunk időt arra, hogy felmérjük a munkavállalók munkával/munkahellyel való elégedettségét. A következőkben azokat a tényezőket ismertetjük, melyek befolyásolják az alkalmazottak elégedettségét.

1. Az egyik befolyásoló tényező a munka jellege. Ezen általánosságban azt kell értenünk, hogy minél változatosabb egy munka, annál nagyobb lesz a munkavállalók elégedettsége. Természetesen vannak nagy monotonitást tűrő, illetve kevésbé rugalmas emberek, ám számukra is megterhelő lehet hosszútávon a nagy egyhangúság. Cégvezetőként tehát, ha tehetjük, ne hagyjuk, hogy a munkatársak belefásuljanak munkájukba, s az napi rutinná váljon számára. Mindig törekedjünk arra, hogy változatosabb munkakörülményeket, feladatokat teremtsünk számukra.

2. Az elégedettséget befolyásoló tényezők között előkelő helyen szerepel a vezetés jellege. Különféle vizsgálatok alapján arra következtethetünk, hogy az olyan cégeknél dolgozó munkavállalók lesznek elégedettebbek munkájukkal és munkakörülményeikkel, ahol a vezető alapjában véve demokratikusnak mondható. Ezért lényeges, hogy olyan munkakörülményeket teremtsünk, ahol figyelembe vesszük a munkavállalók véleményét, s ahol igyekszünk őket is bevonni döntéseinkbe.

3. Ha azokról a tényezőkről szólunk, melyek befolyással vannak a munkahelyi elégedettségre, akkor elengedhetetlen, hogy a fizetésről és az előrehaladási lehetőségekről is szót ejtsünk. Mindkét tényező erős pozitív kapcsolatot mutat az elégedettséggel. A bérezéssel kapcsolatban tudnunk kell, hogy fontos, hogy igazságos legyen. Az alkalmazottaknak tisztában kell lenniük azzal, hogy a kemény munkát az anyagiak szintjén is elismeri a vezetés. Éppen ezért korrekt fizetési és jutalmazási rendszert kell kialakítanunk a szervezeten belül. A másik tényező a ranglétrán való előrejutás. Ez az egyik legnagyobb motiváló erővel bíró tényező, hiszen a legtöbb ember azért teljesít akár erején is felül, mert bízik abban, hogy a cégvezetés biztosítja számára, hogy egy magasabb státuszba jusson. Ezért, ha valóban fontos számunkra az alkalmazottak munkahelyi elégedettsége, akkor figyelmet kell szentelnünk erre a tényezőre is.

4. Utolsó tényezőként a munkacsoportot említhetjük meg. A munkatársak akkor lesznek igazán elégedettek, ha egy olyan team tagjaiként dolgozhatnak, melyben mindenki számára világosak az elérendő célok, s ezért mindenki képes a tőle telhető legjobb teljesítményt nyújtani. Ehhez pedig az ideális egy támogató légkört teremtő, de ugyanakkor karizmatikus vezető.

Amint az látható a fentiekben említett tényezők nagy befolyással vannak arra, hogy a cégünkben dolgozók milyen mértékben elégedettek a munkahelyükkel. Mivel a szervezet sikere elsősorban azon fog múlni, hogy ők hogyan végzik munkájukat, ezért ezeket a tényezőket soha nem hanyagolhatjuk el. Ha folyamatosan monitorozzuk az elégedettséget a cégen belül, s ennek alapján korrigáljuk a befolyásoló tényezőket, akkor nem kell tartanunk azoktól a súlyos következményektől, melyek a munkával való elégedetlenséghez vezetnek, s melyek hosszú időre visszavethetik a cég eredményességét.

Forrás: Salesjob