3p

Két héttel a Volkswagen emisszió-hamisítási botrányának kirobbanása után nem csillapodnak Európa legnagyobb autógyárának gondjai. A cég Németországban és Franciaországban újabb eljárásoknak néz elébe, az Egyesült Államokban kongresszusi meghallgatásra idézték a VW amerikai részlegének vezetőjét, és az ügyvédi irodák kártérítési igényekkel kezdik bombázni a vállalatot.

Első ízben fordult pénteken egy német magánbefektető kártérítési igénnyel a bírósághoz hiányos tájékoztatás okozta árfolyamveszteség címén. A panaszos április és július között elsőbbségi részvényeket vásárolt, és most az ügyletek megsemmisítését kívánja, mert ügyvédei szerint ügyfelüket 20 ezer euró veszteség érte. Az ügyvédek azzal érvelnek, hogy a VW sok esetben nem vagy csak hiányosan tájékoztatta részvényeseit, ezért ők jogosan léphetnek fel kárpótlási igénnyel. Egy 2011-ben hozott német legfelsőbb bírósági határozat szerint ezen a jogcímen megítélhető kártérítés. Az amerikai gyűjtőperekhez hasonló gyakorlat Németországban nem létezik ugyan, de csoportos perek indíthatók, és német irodák készülnek is erre.

Minden a botrányról

Jóval nagyobb méretekben számíthat hasonlókra a VW az Egyesült Államokban. Az amerikai kongresszus egyik bizottsága csütörtökön hallgatja meg Michael Hornt, a VW amerikai részlegének vezetőjét. Jelen lesznek a környezetvédelmi hivatal (EPA) képviselői is, ez a szervezet indította el a lavinát. A Financial Times szerint az EPA azt tervezi, hogy a BMW-t is vizsgálat alá veszi. A BMW megerősítette, hogy tudomása van az EPA terveiről, de "minthogy minden előírást és szabályt betartottak, nem számítanak negatív meglepetésekre". Az EPA értesülések szerint még 28 további modellt készül megvizsgálni.

Ez a VW kínálata. Kattintásra galéria nyílik!

Az Egyesült Államokban a hivatalosan kiszabható maximális büntetés elérheti a 18 milliárd dollárt, a magánperek során többnyire "csalás" és "szerződésszegés" címén követelt összegek pedig megbecsülhetetlenek. Csupán a texasi Harris megye, ahol 6 ezer VW dízelautó fut, átszámítva 90 millió eurót követel a levegő tisztaságának rontása címén.

Franciaországban, ahol mintegy 950 ezer a manipulált autók száma, előzetes vizsgálat indult. A kormány elrendelte, hogy 100 kocsin végezzenek szúrópróbaszerű vizsgálatot, és kilátásba helyezte, hogy Spanyolországhoz hasonlóan visszaköveteli a környezetbarát VW-típusok értékesítésének támogatására fordított összeget.

Az európai autógyártók szövetsége (ACEA) ugyanakkor óvta a politikusokat attól, hogy túlreagálják az ügyet. "El kell kerülni az olyan intézkedéseket, amelyek aláássák iparágunk versenyképességét, amely 12 millió embernek ad munkát Európában" - írta az EU ipari minisztereihez intézett levelében Carlos Ghosn, a Renault vezérigazgatója, az ACEA elnöke. Egyben gyanújának adott hangot, hogy az Egyesült Államok eljárásával az európaiaknak a dízelautók terén betöltött piacvezető szerepét akarta megtámadni.

A VW oroszországi részlegének igazgatója szerint a konszern tevékenységét Oroszországban nem érinti a dízelbotrány. "Semmilyen problémára sem számítok" - mondta Marcus Osegowitsch. A VW-nek két gyára van Oroszországban.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!