5p

Két szolgáltatóval már megegyezett a TV2, hogy mobiltelefonon is gyönyörködhessünk az idei augusztus 20-i tűzijátékban. A csatornák készen állnának a mobiltévézésre, a nézők kevésbé. Mfor.hu háttér.

Kevesen élnek vele (Mfor.hu-montázs)

Nem csoda, hogy a tavalyi augusztus 20-i tragédia után idén többen is fontolóra veszik, nem biztonságosabb-e otthon üldögélve, behűtött sörrel és sós mogyoróval végignézni a tűzijátékot, mint nyomorogni a tömegben. Talán rájuk is gondolt a TV2, amikor úgy döntött, hogy néhány, már mobiltelefonon is nézhető műsora mellé az idei ünnepséget is felveszi a kínálatba.

Így, aki szereti a wapot és T-Mobile vagy Pannon előfizető, az már biztosan választhatja ezt az alternatívát is. A harmadik szolgáltatóval még folynak a tárgyalások, tudtuk meg a TV2 kommunikációs osztályán.

Bár az ötlet egyedi, kétséges, hogy a nyáron amúgy is megcsappant nézettséget ilyen speciális szolgáltatás bevezetésével lehet-e növelni. A csatornának sem ez volt a célja, pusztán az új kor kihívásaira akart időben reagálni. A 3G-s és egyre nagyobb képernyőjű telefonkészülékek megjelenése abba az irányba mutat, hogy előbb vagy utóbb, de nálunk is mindennapossá válik a mobiltévézés és a mobilinternetetezés.

A témakörben a TNS tavaly készített kutatást, s az eredmények alapján jelenleg még kusza a közgondolkodás a mobiltévével kapcsolatban. A fogyasztók nem tudják, pontosan mit várhatnak tőle, miben más ez, mint a hagyományos televíziózás. A TV2 szerint a csatorna feladata, hogy érdekes, élvezhető tartalmat szolgáltasson, valamint oktasson e témában.

Aktív és Barátok közt mobilon

Wapon jelenleg elérhető az Aktív, a Mokka, a Napló, a Jóban Rosszban és az aktuális, valamint projekt alapú műsorok, például a Sztárok a jégen vagy a Megatánc. Ezen kívül kifejezetten wapra gyártott produkció az Aktív Starnews és a Frei Dosszié. Ez annyit jelent, hogy a műsor témáira támaszkodó, de kizárólag mobilon elérhető és élvezhető rövidebb videókat lehet megnézni, amelyekhez szöveges háttérinformáció is kapcsolódik.

Hogy hányan élnek a speciális lehetőségekkel, arról a csatornánál nincsen statisztikai kimutatás, s a méréshez szükséges technikai háttérrel sem rendelkeznek. A rövidebb, letölthető videók adataiból arra következtetnek, hogy a projekt alapú műsorok kedveltek, az utóbbi idők legnépszerűbb tartalmai pedig a Sztárok a jégen anyagai voltak. A számok akkor válnak majd igazán érdekessé, ha már tömegesen elterjed mind a technológia, mind a szolgáltatás.

Mobiltelefonra fejlesztett tartalommal az RTL Klub is jelentkezett már. A kereskedelmi csatorna Pannon-előfizetői először a tavalyi szabadságok idején élvezhették négy héten keresztül a Barátok közt sorozat wapos miniepizódjait. Emellett elérhető mobilon a Heti Hetes, a Fókusz, a Recept Klub, a Híradó és az Autómánia is.

Idén nyártól terjedhet

Nem a technológia szabott gátat annak, hogy a csatornák kifejezetten saját gyártású, vezető műsorokkal jelentek meg először mobilon. Az ok jóval prózaibb: a jogdíjak kezelése nem tisztázott e téren.

Várdy Zoltán, a TV2 új vezérigazgatója korábban úgy vélekedett, a helyzetet a jövőben a jogdíj-szerződések újratárgyalása oldhatja meg. A másik probléma, hogy a speciális mobil-műsorok előállítása meglehetősen drága. Igaz, ez az akadály a 3G-s készülékek terjedésével, valamint olyan tartalmak előállításával, amelyek más platformokon (IPTV, internet) is használhatók, elhárulhat.

A szolgáltatók még óvatosak a mobilinternet és a mobiltévézés hazai terjedésével kapcsolatban, és a 3G-s telefonok értékesítéséről sem igen adnak ki adatokat.

Korda Sándor, a Magyar Mobilmarketing és Tartalomipari Egyesület elnöke viszont úgy látja, hogy az akciós mobilinternet-árak meghirdetésével most nyáron elkezdődött egy felfutás. Aki gyorsan ki akarja próbálni az új lehetőséget, az vásárol, majd miután a fogyasztói réteg már hozzájutott a szolgáltatáshoz, karácsony tájékán újabb áresés várható, új ügyfelek reményében. Így valószínűleg nem kell sokat várnunk, hogy ne csak a tűzijáték, a népszerű sorozatok és műsorok legyenek elérhetők mobilkészüléken keresztül.

Az iPhone megdobhatja a piacot

Külföldön az elmúlt hetekben piacra dobott Apple iPhone lendíthet a mobiltévézés terjedésén, véli az Economist. A telefon egyik alábecsült funkciója az eddigi készülékekhez képest szokatlanul nagy képernyő, ami azt videóanyagok fogyasztására teszi alkalmassá.

A hétköznapi életben ez elsősorban abból áll majd, hogy apa elindít egy vicces állatos kisfilmet tipegő csemetéjének, és így néhány percre le tudja foglalni a gyereket. Az iparág következő nagy ugrása pedig a telefonon követett élő televíziós adás lehet. Igaz, eddig - néhány olyan technológiailag fejlett különleges országtól eltekintve, mint például Dél-Korea - a felhasználók elhanyagolható érdeklődést mutattak a mobiltévézés iránt. Éppen az iPhone trendi jellege lehet azonban, amely változásokat generálhat.

Istvánko Viktória

Menedzsment Fórum

Kapcsolódó anyagok:
A Vodafone-nal tesztel mobiltévét az Antenna Hungária Még csak beszélgetésre használjuk mobilunkat Hogyan nézünk majd tévét 10 év múlva? Mobiltévében erősít a TV2

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!