"Nem vagyok szakértője a témának, de azt látom, hogy még a magyar társaság, a Mol is elhagyja a teljes projektet" - fogalmazott a kormányfő Brüsszelben, az Európai Politikai Központ (European Policy Centre, EPC) nevű elemzőintézet rendezvényén. Hozzátette ugyanakkor, hogy a Nabucco Magyarország számára is fontos projekt, mert összefüggésben áll azzal a törekvéssel, hogy az ország megszüntesse egyoldalú függőségét az energiaellátás biztosításában.
A Mol közölte: a projekt esetében mind a finanszírozási háttér, mind pedig a gáz forrása bizonytalan. 2003 óta a projekt megvalósítási költségei folyamatosan növekednek, ugyanakkor még mindig nem világos, hogy mennyi lesz a végösszeg. Másrészről a projekt vezetése a mai napig nem tudott olyan gázforrást találni és biztosítani, amely elegendő gázzal látná el a vezetéket, így a rendelkezésre álló gáz mennyisége és forrása még mindig kérdéses.
"Ezeket az aggályainkat többször is jeleztük a Nabucco Nemzetközi Társasággal igazgató tanácsában. Továbbra is elkötelezettek vagyunk Kelet-Közép Európa energiaellátásának diverzifikációját illetően, de független vállalatként felelősséggel tartozunk részvényeseink iránt, a lehető legeredményesebb gazdasági teljesítményt kell nyújtanunk" - közölte a társaság.
A több mint 3800 kilométeres Nabucco csővezeték megépítését 2002 óta tervezik, a projekt bevallott célja, hogy függetlenítse Európát az orosz földgáztól. A Nabucco - Törökországon, Bulgárián, Románián, Magyarországon és Ausztrián keresztül - teljes kapacitáson évi 31 milliárd köbméter földgázt juttatna Európába Kaszpi-tenger környéki és közép-ázsiai lelőhelyekről, de egyelőre biztos gázszállítói nincsenek. A teljes beruházási költség 7 milliárd euró körüli szintről indult, jelenleg azonban már "a nagyon derűlátó forgatókönyv" esetén is 24-26 milliárd euró körüli összegről esik szó.
A Nabucco projektet a Nabucco Gas Pipeline International GmbH nevű cég koordinálja, amely 2004-ben alakult Bécsben. Tagja az osztrák OMV, a magyar Mol, a romániai Transgaz, a bulgáriai Bulgargaz, a török Botas, és később csatlakozott a német RWE.
MTI