276 fős leépítést hajt végre a MÁV Trakció Zrt. az idei évben, mondta el Tóth Szabolcs, a cég kontrolling vezetője egy pénteki sajtóbeszélgetésen. Az mfor.hu kérdésére hozzátette: ez várhatóan mintegy 220 mozdonyvezetőt érint majd, többségükben már nyugdíjas dolgozókat. A társaság ezzel párhuzamosan mintegy nyolcvan mozdonyt ideiglenesen már ki is vont a forgalomból.
Hatmilliárdot faragnak le
A Trakció ezen lépésektől mintegy hatmilliárd forintos költségmegtakarítást vár. Azt Márkus Imre vezérigazgató egyelőre nem kívánta közölni, hogy az egyes intézkedésektől konkrétan mekkora megtakarítást remélnek. A lépésekre azért van szükség, mert az árufuvarozási piac drasztikus mértékben visszaesett az idei évben – a legnagyobb megrendelőnek számító MÁV Cargo Zrt például harminc százalékkal csökkentette megrendeléseinek volumenét. (A személyszállítással kapcsolatos megrendelések viszont csak minimális mértékben, fél-egy százalékkal estek vissza.)
A nadrágszíjmeghúzásnak köszönhetően a cég valószínűleg teljesíteni tudja majd a héten módosított üzleti tervét, azaz - mint Márkus Imre megfogalmazta - minimum "egy forint nyereséggel" és a tavalyival megegyező, 93 milliárd forintos bevétellel zárják az idei évet.
Késnek a Traxxok
Újságírói kérdésre kifejtette: az új, Bombardier által gyártott Traxx mozdonyok finanszírozására kiírt tender elhúzódott, ezért csúszni fog azok leszállítása. A finanszírozó bankkal már lezárták a tárgyalásokat, azonban még várnak a finanszírozás másik lábát biztosító Európai Beruházási Bank döntésére, tette hozzá. Ezzel kapcsolatban konkrét időpontot nem közölt. Az első mozdonyt egyébként az előleg átutalásától számított 16 hónapon belül kell leszállítania a Bombardiernek.
A Trakció még tavaly novemberben írt alá szerződést 25 Traxx megvételére, 25 darabra szóló opcióval. Az első 25 mozdonyt járművenként 3,1 millió euróért szállítja majd le a gyártó.
Az új mozdonyok személy- és teheráru forgalomban egyaránt használhatók, főként a jelenleg használt V43-asok egy részét váltják ki. A vezérigazgató elmondása szerint a Traxxok lényegesen kevesebbet fogyasztanak a jelenlegi mozdonyoknál, így a Trakciónak is érdeke, hogy minél előbb forgalomba álljanak.
A cég egyébként jelenleg mintegy négyezer mozdonyvezetőt foglalkoztat, a birtokában lévő mozdonyok száma mintegy ezer, amiből mintegy nyolcszáz működőképes.
W. B.
Menedzsment Fórum