4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Új cikksorozatot indít az mfor.hu, melyben azt mutatja be: a magyar cégek hosszú távon is sikeresek lehetnek mind gazdasági, mind HR-szempontból. Az első részben a Zwack Nyrt. HR-politikáját jártuk körbe. Hogyan lehetséges, hogy egy 300 fős cég napjainkig sikeresen motiválja dolgozóit?

A jó szervezetben az ember is számít, nem csak a munkaerő

Vállalati gondoskodás - sokoldalúan

A vállalati gondoskodásban fontos szerepe van a nagy céges rendezvényeknek is. Ilyenek például a Családi Nap, a karácsonyi és a Mikulás-ünnep. Emellett ide sorolhatjuk a kisebb gesztusokat is, mint például amikor minden nullára végződő korú munkatársat a születésnapján kollégái jelenlétében köszönt a cég vezetése.

Miért tartják ennyire fontosnak a vállalati kultúrát támogató eszközöket? "Sikereink meghatározó része a munkatársak motiváltsága, ennek pedig legfőbb összetevője az elkötelezettség, ami nagyban múlik a személyes kapcsolatok előtérbe helyezésén és minőségén. A többi HR-eszköz hatékonysága döntően ennek talaján lehet eredményes" - magyarázta dr. Segesváry Gábor.

Hűségjutalmat ad át Zwack Péter

Személyes jelleggel bír a cég belső kommunikációs stratégiája is. Egy korábbi szakértői tanulmány megállapította, hogy a Zwacknál a személyes kapcsolatok miatt az átlagosnál jóval nagyobb szerepe van az informális kommunikációnak. Ennek alapja a vállalaton belüli személyközi kölcsönös bizalom, illetve a belső kommunikációt jellemző nyíltság.

"Az a tapasztalatunk, hogy az írott kommunikáció iránt kisebb az érdeklődés; a szóban, értekezleteken vagy hírláncon terjedő információk értékesebbnek tűnnek a kollégák számára. Ez persze együtt jár azzal, hogy az információs szint az egyes egységekben eltérő lehet, illetve teret kap a nálunk zuhanyhíradónak nevezett folyosói pletyka".

Az informalitás nagy szerepe mégis inkább pozitív, mint negatív jellegű a vezetőség szerint, hiszen sokkal gyorsabban és hatékonyabban történik az információátadás a cégen belül, mint egyéb formális eszközökkel.

Teljesítményértékelés és motiváció


A Zwack Unicumban alapvetően kétféle teljesítménymérési eszközt használnak. Egyrészt egy kompetencia alapút, amely a fejlesztést szolgálja, valamint egy célkitűzésen alapulót, amely a meghatározó munkakörökben a kitűzött éves célok teljesítéséhez rendelt bónusz kifizetéséhez kapcsolódik. Előbbi rendszer a vállalat mintegy hatvan százalékára terjed ki jelenleg, míg utóbbi a munkatársak húsz százalékát érinti.

Míg a versenyképes bér és a juttatások a megfelelő ösztönzést biztosítják, a társaság a munkatársak motiváltságát további eszközökkel támogatja. A dolgozók - bizonyos keretig - kedvezményesen vásárolhatnak a Zwack termékeiből, karácsonykor és húsvétkor pedig a cég termékcsomagját kapják ajándékba.

Időnként részt vehetnek különleges belső képzéseken, mint például borkóstolás, vagy egy-egy termékfejlesztési projektben. "A budapesti, majd a kecskeméti Zwack Múzeum megnyitása után megszerveztük, hogy minden kolléga megnézze a múltunkat reprezentáló kiállításokat" - mondja a HR-vezető.

Toborzás egyedi igények és karrierutak szerint

"A szeszesital-gyártás bizonyos területei, elsősorban a pálinkakészítés, valamint a termékfejlesztés speciális tudást és nagy gyakorlatot kíván. Ezen a területen csak tervszerű utánpótlás-neveléssel lehet szinten maradni. Itt a szokásos toborzás meglehetősen reménytelen, igaz, ez csak egy szűk kört jelent a teljes munkatársi gárdán belül"- érvel a szakember.

A speciális munkakörökön túl a többi területen elegendőek vagy az FMCG (gyorsan mozgó áruk) szektorban szerzett vagy az általános tapasztalatok, és ez már tág merítési lehetőséget jelent. A Zwack név azonban önmagában elegendő, hogy vonzza a lehetséges munkaerőt a speciális munkakörökbe is, így szerencsés helyzetben van a vállalat.

Önbizalom kellene a magyar cégeknek

Arra is rákérdeztünk, miért fontos a magyar cégek piaci támogatásának erősítése. Dr. Segesváry Gábor szerint "az országnak gazdasági, foglalkoztatási és identitásbeli szempontból is fontos, hogy a versenyképes hazai cégek megtartsák vagy növeljék piaci pozíciókat."

"Mi ezt nem állami beavatkozástól várjuk – bár a fekete gazdaság elleni küzdelemre, a felesleges adminisztratív terhek csökkentésére, a szabályozások egyszerűsítésére és stabilizálására nagy szükség van  –, hanem a saját munkánk minőségétől és fogyasztóink elismerésétől. Nehéz feladat, de a hazai vállalatoknak meg kell tanulniuk a változó piaci körülmények között is stabil humánerőforrás-hátteret kiépíteni, és a saját, magyar termékeket sikerre vinni" - tette hozzá a HR-vezető.

Garai Katalin

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!