A jó szervezetben az ember is számít, nem csak a munkaerő
Vállalati gondoskodás - sokoldalúan
A vállalati gondoskodásban fontos szerepe van a nagy céges rendezvényeknek is. Ilyenek például a Családi Nap, a karácsonyi és a Mikulás-ünnep. Emellett ide sorolhatjuk a kisebb gesztusokat is, mint például amikor minden nullára végződő korú munkatársat a születésnapján kollégái jelenlétében köszönt a cég vezetése.
Miért tartják ennyire fontosnak a vállalati kultúrát támogató eszközöket? "Sikereink meghatározó része a munkatársak motiváltsága, ennek pedig legfőbb összetevője az elkötelezettség, ami nagyban múlik a személyes kapcsolatok előtérbe helyezésén és minőségén. A többi HR-eszköz hatékonysága döntően ennek talaján lehet eredményes" - magyarázta dr. Segesváry Gábor.
Személyes jelleggel bír a cég belső kommunikációs stratégiája is. Egy korábbi szakértői tanulmány megállapította, hogy a Zwacknál a személyes kapcsolatok miatt az átlagosnál jóval nagyobb szerepe van az informális kommunikációnak. Ennek alapja a vállalaton belüli személyközi kölcsönös bizalom, illetve a belső kommunikációt jellemző nyíltság.
"Az a tapasztalatunk, hogy az írott kommunikáció iránt kisebb az érdeklődés; a szóban, értekezleteken vagy hírláncon terjedő információk értékesebbnek tűnnek a kollégák számára. Ez persze együtt jár azzal, hogy az információs szint az egyes egységekben eltérő lehet, illetve teret kap a nálunk zuhanyhíradónak nevezett folyosói pletyka".
Az informalitás nagy szerepe mégis inkább pozitív, mint negatív jellegű a vezetőség szerint, hiszen sokkal gyorsabban és hatékonyabban történik az információátadás a cégen belül, mint egyéb formális eszközökkel.
Teljesítményértékelés és motiváció
A Zwack Unicumban alapvetően kétféle teljesítménymérési eszközt használnak. Egyrészt egy kompetencia alapút, amely a fejlesztést szolgálja, valamint egy célkitűzésen alapulót, amely a meghatározó munkakörökben a kitűzött éves célok teljesítéséhez rendelt bónusz kifizetéséhez kapcsolódik. Előbbi rendszer a vállalat mintegy hatvan százalékára terjed ki jelenleg, míg utóbbi a munkatársak húsz százalékát érinti.
Míg a versenyképes bér és a juttatások a megfelelő ösztönzést biztosítják, a társaság a munkatársak motiváltságát további eszközökkel támogatja. A dolgozók - bizonyos keretig - kedvezményesen vásárolhatnak a Zwack termékeiből, karácsonykor és húsvétkor pedig a cég termékcsomagját kapják ajándékba.
Időnként részt vehetnek különleges belső képzéseken, mint például borkóstolás, vagy egy-egy termékfejlesztési projektben. "A budapesti, majd a kecskeméti Zwack Múzeum megnyitása után megszerveztük, hogy minden kolléga megnézze a múltunkat reprezentáló kiállításokat" - mondja a HR-vezető.
Toborzás egyedi igények és karrierutak szerint
"A szeszesital-gyártás bizonyos területei, elsősorban a pálinkakészítés, valamint a termékfejlesztés speciális tudást és nagy gyakorlatot kíván. Ezen a területen csak tervszerű utánpótlás-neveléssel lehet szinten maradni. Itt a szokásos toborzás meglehetősen reménytelen, igaz, ez csak egy szűk kört jelent a teljes munkatársi gárdán belül"- érvel a szakember.
A speciális munkakörökön túl a többi területen elegendőek vagy az FMCG (gyorsan mozgó áruk) szektorban szerzett vagy az általános tapasztalatok, és ez már tág merítési lehetőséget jelent. A Zwack név azonban önmagában elegendő, hogy vonzza a lehetséges munkaerőt a speciális munkakörökbe is, így szerencsés helyzetben van a vállalat.
Önbizalom kellene a magyar cégeknek
Arra is rákérdeztünk, miért fontos a magyar cégek piaci támogatásának erősítése. Dr. Segesváry Gábor szerint "az országnak gazdasági, foglalkoztatási és identitásbeli szempontból is fontos, hogy a versenyképes hazai cégek megtartsák vagy növeljék piaci pozíciókat."
"Mi ezt nem állami beavatkozástól várjuk – bár a fekete gazdaság elleni küzdelemre, a felesleges adminisztratív terhek csökkentésére, a szabályozások egyszerűsítésére és stabilizálására nagy szükség van –, hanem a saját munkánk minőségétől és fogyasztóink elismerésétől. Nehéz feladat, de a hazai vállalatoknak meg kell tanulniuk a változó piaci körülmények között is stabil humánerőforrás-hátteret kiépíteni, és a saját, magyar termékeket sikerre vinni" - tette hozzá a HR-vezető.
Garai Katalin