A hálaadás (Thanksgiving) előtti előrejelzések szerint a tavalyinál 5-6 százalékkal nagyobb év végi ünnepi költekezés várható Amerikában, ami jó kezdőlöket a gazdaság 2007-es kilátásai szempontjából. Az elemzők árgus szemekkel figyelik a forgalmi adatokat, hiszen a fekete péntek jelentette cezúra utáni költekezés élénkítő hatása meghatározó az amerikai gazdaságra nézve.
A nagy múlt családi ünnep másnapján kora reggeltől - az évtizedek óta már megszokottá vált hagyomány szerint - hatalmas leárazásokkal várták a boltok a vásárlókat. A legnagyobb áruházak már éjféltől kinyitották kapuikat, hogy fogadni tudják az éhes vásárlókat, akik előző este persze valószínűleg pulykasülttel bevacsoráztak.
Az év legnagyobb árengedményei idén is tízezreket csalogattak már nyitás előtt az áruházakhoz, a nyugati parti Los Angelestől a keleti Washingtonig sokan meleg kávéval és teával álltak sorba, hogy hazavihessék a slágernek számító olcsó lapos képernyős tévéket és számítógépeket. Az áruházak persze csak korlátozott készleteket halmoztak fel a nagy leárazások idejére, hogy a vevők az elkövetkező hetekben visszatérjenek, amikor már nem lesznek olyan olcsók a termékek.
Kevesebben, de többet költöttek
Az amerikai Országos Kiskereskedelmi Szövetség (NRF) közlése szerint 140 millió amerikai vett részt a fekete pénteki vásárlási rohamban, ami 5 millióval kevesebb a tavalyi mutatónál. Az elköltött pénz viszont meghaladta az előző évi mutatót. Az átlagos amerikai vásárló 360 dollárt (több mint 70 ezer forintnak megfelelő összeget), a tavalyinál 18,9 százalékkal több pénzt költött a vevőcsalogató árukra, elsősorban high-tech elektronikai cikkekre. A Visa USA kreditkártya cég adatai szerint nagy keletjük volt a bútoroknak és a legkülönfélébb háztartási cikkeknek, a ruházati eladások viszont gyengék voltak. Érdekes módon a Wal-Mart, a világ legnagyobb üzlethálózatával rendelkező vállalata tíz év óta a legalacsonyabb novemberi forgalmat regisztrálta.
A kiskereskedők óvatosak, de bizakodóak az eddigi kedvező tendencia alapján - mondta Bill Martin, a ShopperTrak elemzője. Az NRF úgy jósolja, hogy a novemberi-decemberi költekezés eléri majd a 457,4 milliárd dolláros értéket, ami 5 százalékkal haladja meg a tavalyi adatot. A BIGresearch szerint az amerikai fogyasztók az általuk tervezett ünnepi bevásárlásoknak eddig 35 százalékát tudták le, 9 százalékuk már mindent megvett.
MTI / Menedzsment Fórum