Alaposan elrágta az infláció a karácsonyi árakat: a Napi Gazdaság karácsonyi kosarát a budaörsi aranyháromszögben 2006. december 10-én (ezüstvasárnap) átlag 13-15 százalékkal drágábban lehetett megvásárolni, mint egy évvel korábban. Volt olyan hipermarket, ahol több mint 1700 forint volt az eltérés a tavalyi kosárárhoz képest.
Ne számítsunk nagy ünnepi akciókra
A drágulásban elsősorban az élelmiszerek áfájának növekedése játszott szerepet, ugyanakkor le kell szögezni, hogy 2005-ben a nagy alapterületű áruházak megdöbbentően alacsony árakkal indították a karácsonyi szezont, tehát az összehasonlítási alap is nagyon alacsony. Tavaly a korábbi évekkel szemben kilónként ezer forint alatt volt a pulykamellfilé és ötszáz forint alatt az élő ponty ára. Idén viszont ismét négyszámjegyű összegbe kerül a pulykamellfilé, a pontyé pedig az utoljára három évvel ezelőtt látott ötszázas szintet haladta meg.
A valós áremelkedést a globális márkák árának növekedéséből lehet kiszámítani, ilyen például a Ráma margarin, az Oetker vaníliás cukor és az Unicum. Ez utóbbinál érdekesség, hogy a Cora rendszerint kedvezőbb árat állapít meg az Unicumra, mint a versenytársak, most 200 forinttal olcsóban adja a terméket, mint a konkurencia.
A narancskínálatban egységes árak fogadtak: mind a három üzletben 149 forintért lehet találni csavarni való gyümölcsöt. A dióbél, a mák és a mazsola esetében már szofisztikáltabb volt a kép: háziasszony legyen talpán, aki a nagy kavarodásban képes kiválasztani a legkedvezőbb ajánlatot.
Idén a Tescónál a legolcsóbb a karácsonyi kosár
Mindent összeszámolva kiderült, hogy a tételek esetében ugyan jelentős árkülönbségek is mutatkoztak, a végösszeg azonban nem volt nagyon eltérő: a legdrágább és legolcsóbb kosár ára között is valamivel több mint 200 forint volt az eltérés, vagyis három százalék alatt maradt a különbség. A Napi Gazdaság idén a Tescónál kapta meg legolcsóbban a kosarat, míg a helyezések pont a tavalyi kép fordítottját mutatják - áll a Napi Gazdaság cikkében.