4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Magyarországon csökkent a legnagyobb mértékben az újautó-eladások száma az idei első félévben, derül ki egy aktuális felmérésből. Június végéig feleannyi autót adtak el, mint 2009 hasonló időszakában, 2008-hoz képest pedig negyedére olvadt a piac. Pozitívum viszont, hogy havi lebontásban csökken a visszaesés üteme: júniusban már "csak" ötödével teljesítettük alul az egy évvel ezelőtti szintet. Igaz, idén még így is várhatóan 8-10 ezer dolgozót kell majd elküldeni a márkakereskedésektől. Mfor.hu háttér.

Mindössze 21 681 új autót értékesítettek Magyarországon az idei első félévben, ami hatalmas, 45,9 százalékos zuhanást jelez a tavalyi hasonló időszakhoz képest, derül ki a JATO Dynamics kedden nyilvánosságra hozott statisztikáiból.

Két év alatt eltűnt a piac háromnegyede

Az idei adat még gyászosabb, ha a korábbi évek eladásaihoz mérjük. 2007 első félévében 84,5 ezer, 2008 ezen időszakában pedig 82 ezer új gépkocsi talált gazdára itthon, tehát az idei első félévben negyedére zsugorodott a piac két-három évvel ezelőtthöz képest.

A hazai helyzet súlyosságát jelzi, hogy a csaknem ötven százalékos visszaesés messze a legnagyobbnak számít az EU-ban. A második helyezett szlovákoknak 35, a németeknek 29 százalékos mínuszt kellett elszenvedniük - igazi, utóbbi piac még így is a legnagyobbnak számít az EU-ban.

Eközben a régió országai közül Ausztriában, Csehországban és Szlovéniában növekedni tudtak az eladások, a lengyeleknél is mindössze hat százalékos mérséklődés következett be, tehát a brutális visszaesést korántsem lehet régiós trendnek tekinteni.          

Az európai autópiac összességében stagnál: 2010. június végéig összesen 7 millió 454 ezer kocsit sikerült eladni, ami alig több mint egy százalékkal haladja meg az egy évvel ezelőtti értéket. A jelentősebb piacok közül komoly fejlődést produkált Spanyolország (40 százalék), Nagy-Britannia (20 százalék) és Franciaország (hét százalék) - utóbbi két ország a trendek folytatódása esetén akár ki is ütheti vezető pozíciójából Németországot.  

Júniusban csak kisebbet estünk

Hazánk szempontjából némi bizakodásra ad okot, hogy havi szinten már javulást mutatnak az adatok. Míg januárban, februárban, márciusban és áprilisban még 50 százalék körül mozgott a visszaesés mértéke, addig májusban már "csak" 25, júniusban pedig 28 százalékkal adtak el kevesebb autót az egy évvel korábbi időszakhoz képest.


A féléves szinten még mindig kimagaslóan rossz eredmények arra vezethetők vissza, hogy a magyar lakossági fogyasztó kapitulált, azaz a válság miatt továbbra is visszafogja a tartós fogyasztási cikkekre szánt költéseit. Ráadásul erősen beszűkültek a hitelből történő finanszírozás lehetőségei is, mondta el korábban kérdésünkre Nagy Viktor.           

A Concorde elemzője a további okok között említette, hogy a korábbi években a hazai autókereskedők "rablógazdálkodást folytattak". Ennek keretében "speciális árképzéssel és hitellehetőségekkel" mesterséges keresletet teremtettek - azaz olyan vevőket bírtak autóvásárlásra, akik azt nem engedhették volna meg maguknak.     

Egyelőre egyébként az autókereskedők sem látják a fényt az alagút végén: a PriceWaterHouse felmérése szerint  többségük úgy véli, hogy 2010-ben sem tudja növelni árbevételét az amúgy is gyenge 2009-es évhez képest.

Szintén borúlátó Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke is, aki korábban úgy vélekedett: az új autók értékesítése valószínűleg csak év végére éri el a tavalyi szintet, az évi 100 ezres eladásra pedig 2012-ben van legkorábban esély. 

Sokan kerülhetnek még utcára


A radikális keresletszűkülés miatt a piacon konszolidációs folyamat zajlik: Gablini szerint idén valószínűleg 8-10 ezer dolgozót kell elküldeni a márkakereskedésektől, illetve a hozzájuk kapcsolódó vállalkozásoktól.

Tavaly már bekövetkezett egy ilyen nagyságrendű leépítési hullám, az autószalonok száma 1100-ról 800-ra csökkent, miközben néhány kereskedő egyre nagyobb piaci részesedéshez jut.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!