3p

Az idén még kevesebb kézben összpontosul a hazai üzemanyag-kiskereskedelem, fokozva a koncentrációt, élezve a versenyt, kiszorítva az életképteleneket. Az Aral, a Q8, a BP, a Total és az AVA példáját követve most az amerikai ConocoPhillips távozik - írja a Világgazdaság.

A letisztulás során a nagyok még nagyobbak, még erősebbek lehetnek. A 358 töltőállomást üzemeltető, piacvezető Mol Nyrt. 38 százalékos kiskereskedelmi piaci hányada például máris jóval nagyobb, mint amekkorát más nemzeti olajtársaságok birtokolnak saját országuk benzin- és gázolajpiacából - válaszolt a társaság kiskereskedelmi tanácsadója, Oswald Brockerhoff.

Lassú növekedésre rendezkedett be az élboly másik két társasága, a Shell és az OMV is. Előbbi a Total, utóbbi a Q8, az Aral és a BP bekebelezésén van túl. 185 kútjával a hazai üzemanyag-kiskereskedelmi piac ötödét birtokolja a Shell, s várhatóan rövidesen újabb egységgel bővülhet a debreceni autópálya mentén. A cég számára azonban a növekedés fő eszköze a hálózat szolgáltatásainak a növelése - válaszolt Varga István elnök-vezérigazgató.

Az OMV-nek 170 üzemanyagtöltő állomása van, ezek számát folyamatosan növeli, évente három-öt új építésű kúttal. Forgalma alapján 15 százalékosra teszi cége piaci hányadát Müller Zsolt hálózati igazgató. A stabil negyedik hely a 127 kutas Agipé.

Bővít a Lukoil és az ExxonMobil

Jelentőset bővít a hazai üzemanyag-kiskereskedelem évek óta egyetlen új nagy szereplője, a Lukoil. Az orosz társaság először az osztrák AVA cég Avanti kútjait festette át piros-fehérre, az idén a ConocoPhillips Jet márkanevű töltőállomásait keríti sorra. Ezzel hálózata 74 egységesre bővül, piaci hányada eléri a hét-nyolc százalékot. Ám ennél látványosabb erősödési tervei vannak, egyelőre nem tudni, kinek a rovására.

Legalább három új építésű egységgel bővül az idén a most negyven Esso benzinkutat működtető ExxonMobil is, folytatva a hálózat dinamikus bővítését - mondta a kft. ügyvezető igazgatója. Bóth Ferenc közel tíz százalékosra tette részesedésüket azokban a térségekben, ahol beruházásokat hajtottak végre. A piac mára befogadta a középmezőnybe beágyazódott hipermarketkutakat is, amelyek indulásukkor alacsony áraikkal keserítették meg az összes üzemanyag-piaci szereplő életét.

Az éllovasokat azóta áraik csökkentésére, szolgáltatásaik bővítésére, javítására kényszerítették, a kicsiktől pedig piacot szereztek. A Tesco-kutak a Mol számára is egyre nagyobb versenyt támasztanak a piac nagy szereplői és a két éve hódító Lukoil mellett - ismerte el Oswald Brockerhoff.

A márka nélküli, úgynevezett fehér kutak a becslések szerint az üzemanyag-kiskereskedelem mintegy 15 százalékát tartják kézben. Ezek azonban csak módjával vesznek részt a piacvezetők árkiegyenlítősdijében, mert azok piacára már csak minőségi okokból sem nagyon tudnak betörni. Oswald Brockerhoff a kicsik további visszaszorulására számít. A Mol tanácsadója úgy látja, hogy a nagyobb nemzetközi cégek részesedése is zsugorodni fog. A Lukoil viszont tovább erősödik - írja a Világgazdaság.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!