Komoly mértékben emelkedtek a főváros központú, de többségükben jelentősebb vidéki lefedettséggel rendelkező zenerádiók listaáron számított bevételei tavaly decemberben 2008 decemberéhez és 2009 októberéhez képest is.
Toronymagasan vezet a Juventus
A TNS Media Intelligence média- és reklámfigyeléssel foglalkozó cég lapunkkal közölt adatai szerint a legtöbb plusz reklámpénz a Juventus Rádióhoz folyt be, amelynek hirdetésből származó bevételei 38 százalékos bővülést produkálva mintegy 240 millió forinttal 883 millió forintra emelkedtek a tavalyi év utolsó hónapjában egy évvel azelőtthöz képest.
A Juventus bevételei 2009 októberéhez képest is megugrottak, mintegy harmadával – mindkét adat összességében arra utal, hogy az adó hasznot húzott a két egykori, országos kereskedelmi rádió, a Sláger és a Danubius tavaly novemberi búcsújából.
Elemzők egyébként már akkor megjósolták a Juventus felfutását, és az adó is mindent bevetett a kedvencük elvesztése miatt csalódott hallgatók (és a hirdetők) átcsábítására - gondoljunk csak "Nem kell a gombokat nyomogatni. Változatlanul, a megszokott csatornán" szlogenra.
Nagyot ugrott a Rádió 1 és a Roxy is
Hasonló eszközhöz folyamodott a Rádió 1, amely akkor óriásplakáton hirdette: ők bizony továbbra is a régi frekvenciájukon hallhatók. A hirdetőket a jelek szerint sikerült meggyőzni, hiszen 2008 decemberéhez képest 18, 2009 októberéhez viszonyítva pedig 41 százalékos pluszt, összesen 378 millió forint reklámbevételt könyvelhettek el.
Alig maradt el a Rádió 1-től a nagy rivális Roxy, amelynek listaáron számolva 330 millió forintot hozott az év utolsó hónapja. Ez 2008. decemberhez képest 45, 2009 októberéhez viszonyítva pedig több mint száz százalékos bővülést jelent - tehát százalékosan ez az adó volt képes a legnagyobb növekedésre.
A reklámbevételt tekintve a Roxy ma már a harmadik számú budapesti rádiónak számít - simán megelőzve a Gazdasági Rádiót, a Rádió Cafét, a Klubrádiót és az Inforádiót. Utóbbi négy adó átlagban csupán szerény növekedést produkált éves szinten - hirdetési bevételeire nemigen hatott a cserebere a kereskedelmi rádióknál. Ez nem is csoda, hiszen más típusú, így a klasszikus kereskedelmi zenerádiókétól eltérő hallgatótáborral rendelkező műsorszolgáltatókról van szó.
Beragadt a rajtnál a Neo és a Class
Külön érdekesség, hogy a Juventus-Rádió1-Roxy hármas nem csak utóbbi négy rádió, hanem a két új országos kereskedelmi adót is maga mögé utasította decemberben. A Class és a Neo FM-en mindössze 299, illetve 294 millió forintot hagytak ott a hirdetők - ez aprópénz ahhoz képest, hogy ugyanezen a frekvenciákon a Sláger 1 milliárd 946 millió, a Danubius pedig 1 milliárd 353 millió forintot hozott össze egy évvel korábban.
Az mfor.hu által megkérdezett elemzők szerint a hatalmas különbség fő oka, hogy a hirdetők, illetve a kampányaikat szervező médiaügynökségek nem merték "vakon" bevállalni a november 19-én indult két adót, hiszen még semelyikük sem rendelkezhetett hallgatottsági adatokkal. Ráadásul a győzelmük kiváltotta politikai-közéleti botrány is elriaszthatta a hirdetőket, hiszen a Sláger- és a Danubius-rádióhoz köthető érdekcsoportok nyomása miatt sokáig még az sem volt biztos, hogy novemberben startolhatnak.
A gyászos decemberi számok miatt tehát még nem kell temetni sem a Neót, sem a Classt, amelyek feltehetően már az első félévben elkezdenek visszakúszni az elődeik által hozott bevételi szint felé. Hogy milyen gyors lesz a felzárkózás, azt a negyedéves reklámköltési és hallgatottsági adatok alapján lehet majd megbecsülni.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum