3p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Legnagyobbrészt lezárultak az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) reformjának törvényi előmunkálatai. A tervek szerint három részre fogják bontani a vasúttársaságot.

A nyers tervezetben három - áruszállítási, személyszállítási és infrastruktúra - előirányzott részvénytársaság szerepel. Helmut Kukaka közlekedési államtitkár számára már nem kérdés, hogy az ÖBB a jövőben olyan lesz, mint ahogy azt a szakértői a dokumentumaikban leírják. Az ÖBB szakszervezet azonban túlórabojkottot helyez kilátásba.

A nyers tervezet OBB-Holding AC-ról szól, olyan részvénytársaság-csoportról, amelyben a vállalatot három részre osztják, nevezetesen: lesz intfrastrukúra, személy- és áruszállítási részvénytársaság. Ezenkívül tervbe vették egy-egy önálló, korlátolt felelősségű személy- és ingatlan-menedzsment társaság alakítását is. A törvénytervezetet 14 napon belül szakvéleményezésre kell előterjeszteni. Az új vállalati szerkezet 2005 elejétől lépne életbe.

Az OBB-átalakuláshoz szükséges szövetségi költségvetési támogatás és a felhalmozódó eladósodás nagysága párosul az Európai Unióból kiinduló reformnyomással, az ÖBB szerkezet átalakítására irányuló hosszú távú lépésekkel. Középtávon a reformlépések által várható a szövetségi támogatások behatárolása. Az adott célkitűzéseknek nincs alternatívájuk - olvasható a tervezet kommentárjában.

Az idén kereken 4,4 milliárd eurót kell az osztrák vasútra költeni, ebből kétmilliárdot az OBB infrastruktúrájára és 400 millió eurót a vasútépítésre. Jövőre a szövetségi költségvetési támogatás 4,6 milliárd euróra növekszik - 2008-tól aztán újra csökken (4,1 milliárd euróra), és ezzel a tényleges állapothoz képest 300 millió euróval redukálódik.

A közlekedési minisztérium mindazonáltal bízik a törvénytervezetben. Összességében a racionalizálások révén az alkalmazotti állományban (a létszámcsökkentés 12 ezer személyt érint) és a sínhálózat-használati díjak által öt éven belül 800 millió euróval csökkenthető a szövetségi hozzájárulás.

Helmut Kukacka államtitkár bejelentette, hogy az új ÖBB-t úgy állítják sínre, miként az a tervezetben meg van írva. A szakszervezet forró őszt helyezett kilátásba, a túlórák bojkottját és harci intézkedéseket emlegetve. Ha a törvényt a mostani formájában jóváhagyja a minisztertanács, az ÖBB elveszik - sajnálkozik Wilhelm Haberzettl szakszervezeti vezér. A pénzügyminisztériummal megkezdett tárgyalások még folytatódnak.

Forrás: Magyar Közlekedés


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!