Hétvégén érkezik hazánkba a száguldó cirkusz, aminek apropóján az mfor.hu az elérhető éves beszámoló alapján megvizsgálta, hogy 2011-ben milyen évet tudhatott magáénak a rendezési jogokat tulajdonló Hungaroring Sport Zrt. A megelőző évben, vagyis 2010-ben bár a cégnek a korábbinál több nézőt sikerült az eseményre kicsábítania, az akkor közel 5 milliárdos állami támogatás ellenére is 260 millió forintos veszteséggel zárta az évet.
Kevesebb jegyeladás, több állami támogatás
A cég beszámolója szerint az értékeítés nettó árbevétele 2011-ben 2,5 milliárd forint volt, ami az előző évhez képest 3,6 százalékos visszaesést mutatott. Ebből 1,3 milliárd forint a verseny jegybevétele, ami 16,7 százalékkal esett vissza 2010-hez képest. A visszaesés azzal magyarázható, hogy a 2011. évi versenyen csak jelentős árkedvezmények nyújtása mellett sikerült elérni a 2010. évi látogatószámot. (Ugyanakkor a csökkenéshez az erősödő forintárfolyam is hozzájárult, ugyanis a 2010. évi verseny napján 285,78 forintot kellett adni egy euróért, míg tavaly 268,5 forintot). Bár a jegyeladásból kevesebb bevétel származott, a televíziós tv-jogdíjból 8 százalékkal magasabb, 822 millió forint folyt be a Hungaroring Zrt. kasszájába.
Ezeket a bevételeket azonban jelentősen túlszárnyalja az egyéb bevételek szinte egészét kitevő állami vissza nem térítendő támogatás, mely 2011-ben 5,023 milliárd forint volt szemben az előző évi 4,932 milliárd forinttal szemben. Az állam éves összevetésben 1,9 százalékkal növelte a a Zrt.-nek nyújtott támogatás összegét.
Az állami támogatásokkal kapcsolatban meg kell jegyezni, hogy a kormány az idei futam megrendezéséhez nyújtott támogatás összegét egy június 27-én megjelent kormányrendelet szerint az eredetileg tervezett 5,9 milliárd forintról 6,1 milliárdra növelte tovább. Az azonban továbbra sem változott, hogy a következő években fizetendő jogdíjak összege az előző éves díj 7,5 százalékával fog emelkedni.
Kicsit visszafogott kiadások
A tavalyi évre visszatérve összesen anyagjellegű ráfordításként 2,6 százalékkal kevesebbet, 6,9 milliárd forintot költöttek, ami a teljes, 7,4 milliárd forintos üzemi szintű ráfordítás 93 százaléka. Az anyagjellegű ráfordítások nagyságát annak ellenére sikerült csökkentenie a cégnek, hogy a reklám, propaganda címén 17,6 százalékkal több kiadása volt 2010-hez képest, így valamivel több mint félmilliárdot adtak ki ezért. A legnagyobb tételt jelentő rendezői jogdíj költségét előző évhez képest azonban 5,6 százalékkal sikerült visszafogni, így 2011-ben 4,5 milliárd lett. "A rendezői jogdíj változásának oka a folyamatos, szerződésben meghatározott 10 százalékos emelés, illetve a forint árfolyamának változása" - derül ki a cég kiegészítő mellékletéből.
A személyi jellegű ráfordítások azonban arányaiban jelentősen megemelkedtek a 2011-es év során, mivel egy új üzleti stratégiát épített ki a cég, melynek eredményei a beszámoló szerint 2-3 év múlva látszódhatnak igazán. Ennek keretén belül az eddig kiszervezett pályahasznosítási tevékenység saját kezelésbe vételét kezdték meg. Így a felmerülő többletfeladatok a humán szervezet átalakítását is szükségessé tették, ami elsősorban új dolgozók felvételét jelentette (5 főt pontosan), aminek eredményeként a társaság tevékenységét összesen 14 alkalmazott látta el. Személyi jellegű ráfordításként a 2010. évi 159,4 millió után 221,1 millió forintot kellett kiadni. A beszámoló szerint egy főre átlagosan 564,5 ezer forint havi bérköltség jutott szemben az egy évvel korábbi 501 ezer forinttal.
Három év után először nyereséges
Tehát végeredményben a változatlan mértékű működési bevételek mellett 1,7 százalékkal sikerült visszafogni a kiadásokat, ami üzemi szinten a 2010-es 6,6 millió forint után 134,1 milliós eredményhez vezetett. Ezt azonban a jelentősnek tekinthető, 150 milliós pénzügyi műveletek vesztesége, valamint néhány tízmilliós rendkívüli bevétel 3,4 millió forintos adózás előtti eredményre csökkentette. Mivel a társaságnak adófizetési kötelezettsége nem volt a 2011-es évben, az adózott eredménnyel is megegyezik ez az összeg.
Ugyan három év után a 2011-es év volt az első nyereséges éve a Hungaroring Zrt.-nek, az adatokból látható, hogy ha nem lenne az állami támogatás, akkor csúnya veszteséget kellett volna elkönyvelniük.
Székely Sarolta
mfor.hu