Egy VW Golf kategóriájú autó bérköltsége Németországban 1926 euró, Kelet-Európában 770 euró. Ez azt jelenti, hogy nagyjából 60 százalékkal kerül kevesebbe egy kelet-európai munkás, ráadásul úgy, hogy Németországban az összes költségnek mindössze 15 százaléka a bérköltség - olvasható a Baden-Württemberg-i autóipari kutató intézet (IfA) tanulmányában.
Az anyagköltségben is előnyben vannak a kelet-európai gyártóhelyek: miközben Németországban 6584 euróra rúgnak az ilyen típusú kiadások, Kelet-Európában csak 5065 eurót kell költeniük a cégeknek hasonló célokra.
Összességében egy Németországban előállított Golf kategóriájú autó gyártási költsége 12 423 euró, ugyanez Kelet-Európában 9527 euró. A nyereség 612 euró, illetve 476 euró. Így a gyári ár 13 044 euró, illetve 10 003 euró. A kereskedők hasznát számolva - 2611 euró, illetve 1801 euró - Németországban 15 655 euró, Kelet-Európában 11 804 euró a listaár. Erre jönnek még a különböző adók - derül ki a kutatóintézet felméréséből.
Miközben az autóipari beruházások révén valószínűleg 38 százalékkal, 3,4 millióra növekszik a gyártott autók száma 2012-re Lengyelországban, Csehországban, Szlovákiában és Magyarországon, addig a képzett munkaerő hiánya fenyegeti az iparági fellendülést.