4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A magyar vásárlók többsége a különálló boltokat részesíti előnyben a bevásárlóközpontokkal szemben. A plázákba járók egynegyede a város széli bevásárlóközpontokat látogatja a leggyakrabban, a további egyötödük pedig a belvárosi plázákat választja – derül ki a GfK legfrissebb kutatásából.

"A megkérdezettek több mint egyharmada különálló boltokban vásárol leggyakrabban. Kedveltség szempontjából is ez a legnépszerűbb bevásárlóhely-forma. A vásárlók egynegyede város széli bevásárlóközpontokat látogat leggyakrabban a négy típus közül, további egyötödük pedig belvárosi plázákat. A bevásárlóutcák mindössze a vásárlók 6 százalékát vonzzák elsősorban" - mondta el Kui János, a GfK Hungária Kereskedelem szektorának szektormenedzsere.

A válaszadók 83 százaléka abban a bolttípusban vásárol a leggyakrabban, amelyiket a legjobban kedveli. Azok, akik úgy nyilatkoztak, egyik bevásárlóhelyet sem kedvelik a négy közül – a megkérdezettek egyötöde –, jellemzően a különálló boltokat választják bevásárláskor. Azok (12%), akik a kutatásba bevont bevásárlóhelyek egyikét sem választották, mint a leggyakrabban látogatott bolttípust, feltehetően két okból nyilatkoztak így. Egyrészről nem ők a családban a vásárlásért felelős személyek, másrészt egyáltalán nem foglalkoznak a bevásárlással, vagy – anyagi és életmódbeli okokból – máshol, például a piacon vásárolnak.

Érdekes, hogy a városi lakosok (a 10 000 fő feletti településeken élők) körében csak a boltpreferenciák terén látható némi különbség a teljes, országos mintához képest. A városban lakók valamivel nagyobb arányban látogatnak belvárosi bevásárlóközpontokat (23%) szemben az ország egészére jellemző 18 százalékkal. Több mint egyharmaduk (37%) jár legalább hetente plázákba, szemben az országosan jellemző 31 százalékkal.

Arra a kérdésre, hogy "Ön számára milyen az ideális bevásárlóközpont" azok a válaszadók, akik látogatják a négy bevásárlóhely valamelyikét a három legtöbbet említett ideális tulajdonságként a könnyű eligazodást/közelséget, a könnyű megközelíthetőséget, valamint a termékkínálat változatosságát (árak szempontjából) említették. Mindhárom tulajdonságot a válaszadók fele választotta. Negyedikként és ötödikként követi még ezeket a hosszú nyitva tartás (a vásárlók egyharmada számára fontos) és a nagy területű élelmiszerbolt megléte (a vásárlók egynegyede említette). Érdekes, hogy az ingyenes parkolás csupán a vásárlók 17 százalékának lényeges. Ez azzal lehet összefüggésben, hogy a lakosság nagy része rendszerint nem autóval jár bevásárolni, még a bevásárlóközpontokba sem.

Ha az ideális bevásárlóközpont jellemzőit bolttípusok-preferencia szerint vizsgáljuk, elmondható, hogy a különálló boltok látogatói az átlagosnál kevésbé tartják lényegesnek a hosszú nyitva tartást, az ingyenes parkolást és a különféle szórakozási lehetőségeket. A városszéli bevásárlóközpontokat preferálók számára a legfontosabb a kínálat változatossága ár szempontjából: ezt a vásárlók fele említette. Az átlagnál fontosabb számukra a hosszú nyitva tartás és egyharmaduk jelölte meg az ingyenes parkolást.

A belvárosi plázák fiatalosabb látogatókörének az átlagot meghaladó mértékben fontosak a szórakozási lehetőségek (18%), valamint a magas presztízsű üzletek. Ezen kívül viszonylag fontosnak ítélték még a jó eligazodást és a könnyű megközelíthetőséget, de az átlagnál kisebb arányban. A városi lakosok közül a budapestieknek elsősorban a kényelem és a praktikusság a fontos. A budapesti vásárlók számára az országos átlagot meghaladó mértékben (56%) fontos a változatos árfekvés, illetve a hely közelsége. Relatíve kevésbé fontos nekik, hogy könnyű legyen eligazodni a bevásárlóközpontban, és az ingyenes parkolást is csak 9 százalékuk választotta be a három legfontosabb tulajdonság közé.

Leggyakrabban azok járnak bevásárlóközpontba, akik a belvárosi plázákat jelölték meg a leggyakoribb vásárlási helyükként. Csaknem felük hetente legalább egyszer megfordul egy bevásárlóközpontban. Őket követik gyakoriság terén a városszéli plázák látogatói, akiknek csaknem egyharmada hetente egyszer, további 21, illetve 29 százalékuk pedig kéthetente vagy havonta vásárol itt. A legritkábban pedig azok járnak bevásárlóközpontokba, akik a különálló boltokat preferálják, de még közöttük is találunk olyan vásárlót (17%), aki legalább hetente megfordul ebben az üzlettípusban.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!