2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az állam nem tervezi, hogy a jövedéki adó mérséklésével vagy más módon csökkenti a benzin és a gázolaj kiskereskedelmi árát.

Pichler Ferenc, a Pénzügyminisztérium szóvivője elmondta: az üzemanyagok árát piaci folyamatok befolyásolják, s a tárca nem tervezi a beavatkozást. Korábban a magyar kormány többször is beavatkozott az üzemanyagok árába, árcsökkentő lépéseket hajtott végre.

Azóta azonban az európai uniós pénzügyminiszterek tanácsa, az ECOFIN 2005-ben Manchesterben elfogadott egy állásfoglalást, amely szerint a kormányok ilyen helyzetekben az adótartalom változatásával ne avatkozzanak bele a folyamatokba. A magyar kormány pedig ehhez tartja magát, tette hozzá.

Korábban például 2004-ben nyújtott a kormány kompenzációt a felhasználóknak a magas benzinár miatt: az akkor december végéig érvényes jogszabály szerint amennyiben a 95-ös oktánszámú benzin két egymást követő hét hétfőjére vonatkozó átlagárának számtani átlaga elérte a 250 forintot, a jövedéki adót úgy mérsékelték, hogy a literenkénti fogyasztói ár két forinttal 248 forintra csökkenjen. További árnövekedés esetén öt forintonként egy forinttal csökkent a fogyasztói ár.

A gázolaj esetében a küszöbár 225 forint volt, a többi oktánszámú benzin ára a 95-össel megegyezően csökkent, azaz két forinttal, amennyiben a 95-ös elérte a 250 forintot. A jogszabály célja az volt, hogy a fogyasztói árak ne növekedjenek elfogadhatatlan mértékben.

A kompenzáció igénye 2005 elején is megfogalmazódott, de ekkor a kormány már úgy nyilatkozott, hogy nem kíván kompenzációs eszközöket alkalmazni a benzinár-változások mérséklésére. Az indok részben az volt, hogy a 2004-ben alkalmazott kompenzáció pozitív hatása a fogyasztók számára sokkal kevésbé volt érzékelhető, mint amennyire negatívan befolyásolta - milliárdos tételről lévén szó - a költségvetést.

2008. május 15-én, csütörtökön történelmi csúcsra emelkednek a magyarországi üzemanyagárak: a gázolaj literenkénti átlagára 326 forintra, a 95-ös benziné pedig 308 forintra nő a benzinkutaknál. Az újabb emelkedés hátterében az áll, hogy a Mol Nyrt. a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát bruttó nyolc forinttal, a 95-ös benzinét pedig öt forinttal emelte.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!